FIA overvejer kortere DRS-zoner

Formel 1 opfyldte sit mål om tætte dueller i 2022. Men nu er DRS blevet et problem på nogle baner.

Hollands GP fredag . Copyright Haas F1 - LAT Photo

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 10/12 2022 klokken 12:12

FIA har klappet i hænderne over Formel 1-sæsonen 2022. Med undtagelse af enkelte bommerter, bl.a. de tre flag til Magnussen, så har det været en velafviklet og spændingsfyldt sæson.

Årsagen til denne forbedring kan findes i designet af 2022-bilerne. Formel 1 havde nemlig lige været igennem et reglement, der gjorde det svært for kørerne at køre tæt. Dette problem er løst i 2022-sæsonen. Nu er der bare opstået et andet “problem”, nemlig DRS-overhalinger.

DRS er et godt værktøj for kørerne, da det hjælper med at komme tættere på bilen foran og gør det nemmere at overhale ned af langsiderne. Dermed burde det skabe øget spænding. FIA mener dog, at det har den modsatte effekt på nogle baner.

FIA mener nemlig, at det er for nemt at tøffe forbi med åben DRS på baner som feks. Monza. Det skriver Motorsport.com.

Overhalingerne sker uden kamp, og det er nærmere reglen, at den overhalende kommer forbi, end at vedkommende bliver holdt tilbage.

Derfor åbner FIA op for muligheden, at de vil mindske DRS-zonerne på udvalgte baner og dermed “spice” dueller lidt mere op på de baner fremadrettet.

Derfor overvejer FIA, at de vil kigge på data, fra udvalgte baner, fra 2022-sæsonen, så de kan finde løsninger, der kan skabe øget spænding for fansene og kørerne.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« FIA forbyder ny Mercedes-frontvinge Capito er fortid hos Williams »