Englands GP: dækvalg

Feltet er rykket til England, hvor sæsonens 10. F1-løb skal køres. Her er dækkene til det der bliver en anderledes løbsweekend.

Frankrigs Grand Prix 2021 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 12/7 2021 klokken 17:07

Fodboldfeberen er ovre og klaphatten er lagt på hylden, hvilket betyder at der nu venter en vild og anderledes løbsweekend i England. FP 2 er byttet ud med en kvalifikation fredag. Så vil der være FP2 om lørdagen, og så et sprintløb lørdag aften - som afgør startopstillingen til søndagens “normale løb”

Samtidig er det også en stor weekend for Pirelli, som faktisk er blevet titelsponsor for løbsweekenden. Løbet har fået navnet: Formula 1 Pirelli British Grand Prix 2021.

Silverstone-banen er kendt for at være lidt af en dæk-spiser. Derfor er Pirelli også gået i den tungeste ende af skalaen med dæk-allokeringen den her weekend.

Weekendens Pirelli-dæk er de hårde C1, medium C2 og bløde C3-dæk. Det skriver Pirelli i en pressemeddelse. Det er samme slags dæk, som de benyttede til første løb på Silverstone sidste år.

Normalt har holdene fået tildelt sæt med 13 tørvejrsdæk, men i weekenden får de kun tildelt 12 sæt.

To sæt hard-dæk, fire sæt medium og seks sæt soft får hver enkelt kører. Derudover har de op til seks sæt intermediatedæk, og tre sæt regnvejrsdæk.

Det betyder samtidig, at kørerne ikke må bruge andet end soft-dæk til fredagens kvalifikation (bestående af Q1, Q2 og Q3). Normalt skal kørerne starte på dækkene brugt i Q2, men teamene har, som noget nyt, selv mulighed for at vælge dæk til løbet lørdag og søndag.

Lørdag er der ikke krav om pitstop, men søndag skal kørerne køre på to forskellige compounds.

Samtidig introducerer Pirelli også nogle nye bagdæk, som har en mere robust struktur - uden at tilføre ekstra vægt. Samtidig inkorporer dækkene, ifølge Pirelli, nogle elementer, der var planlagt til de større 18” dæk til 2022. Pirelli meddeler, at det er den konstruktion, de også vil fortsætte med i de kommende løb. Det er formentlig en reaktion på de dæk-eksplosioner, der skete i Baku.

Faktisk har kørerne allerede prøvet den nye konstruktion. Det var typen med sorte dæksider, som alle kørerne de prøvede under træningen i Østrig.

Sidste år blev løbet vundet på en et-stop-strategi, det forventer Pirelli også holdene gør på søndag.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« HAAS slanker sig Red Bull overvejer Russell »