Brasiliens GP: 3. frie træning - Vettel hurtigst

Normalt er der ikke skruet helt op for motorerne til 3. frie træning, men Sebastian Vettel formåede alligevel at sætte ny banerekord. Kampen var dog tæt og de to Mercedes-racere er lige efter. Haas ser ud til at have en rigtig god racer til banen i Brasilien og Kevin tager 7. bedste tid.

Brasiliens Grand Prix 2018 . Copyright Ferrari

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 10/11 2018 klokken 16:11

Da træningen startede var der melding om at der kunne være regn på vej, så mange valgte at komme ud og sætte en tid med det samme, for at være på den sikre side.
Regnen udeblev dog og vi fik en spændende 3. frie træning med rigtig meget aktivitet og en verdensmester der ikke helt havde styr på teknikken.

Brasiliens Grand Prix 2018. Kevin Magnussen under fredagens frie træningerBrasiliens Grand Prix 2018. Kevin Magnussen under fredagens frie træninger
Copyright Haas F1


Haas var igen godt med og lå sikkert i top 10 hele vejen. Charles Leclerc ligger også godt med i best-of-the-rest kampen, men Haas slutter 7. og 8. hurtigst. Haas har bedre styr på raceren end de seneste par løb og med danske briller er det dejligt at se Kevin foran Romain Grosjean.

Red Bull var meget overlegne i træningen. Den første halve time holdt de stille i garagen og så meget afslappede ud. Red Bull har nok fornemmet at kampen om pole position står mellem Mercedes og Ferrari, så derfor skal teamet allerede nu fokusere på race speed.
Dog skal man også huske at Daniel Ricciardo har skiftet en turbo (TC, red.) og derfor rykker 5 pladser tilbage.

Brasiliens Grand Prix 2018. Lewis Hamilton fredagBrasiliens Grand Prix 2018. Lewis Hamilton fredag
Copyright Mercedes AMG


Lewis Hamilton kæmpede lidt med teknikken under træningen. Allerede på første omgang, måtte britten afbryde og køre i garagen. Mercedes mekanikerne fik herfra meget travlt med at skille raceren ad og kun 25 minutter efter, kunne Hamilton køre ud igen. Hamilton satte den hurtigste tid, men kørte i garagen bagefter for at få mekanikerne til at kigge yderligere på raceren. I nogle sving kunne der anes lidt hvid røg fra raceren, så enten har motoren valgt en ny pave eller også har Mercedes stadig lidt at se til.

Da der var 5 minutter tilbage, var alle kørere ude, undtagen Lewis Hamilton, som havde parkeret raceren i mekanikernes hænder endnu engang.

Stoffel Vandoorne slutter i bunden af feltet, med Fernando Alonso på 18. pladsen. McLarens racer egner sig slet ikke til de mange hurtige retningsskift på Interlagos banen. Vandoorne var også ved at ramme en fugl på vej rundt på en flyvende omgang. Fuglen kom så tæt på at belgieren måtte spørge over radioen om han havde ramt den.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
SS
1:07.948 + 0.000 17
2. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
SS
1:08.165 + 0.217 15
3. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
SS
1:08.465 + 0.517 23
4. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
SS
1:08.490 + 0.542 17
5. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
SS
1:08.733 + 0.785 12
6. Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing
SS
1:08.788 + 0.840 12
7. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
SS
1:09.146 + 1.198 14
8. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
SS
1:09.257 + 1.309 16
15. Sergey Sirotkin Williams Racing
SS
1:09.885 + 1.937 14
17. Lance Stroll Williams Racing
SS
1:10.001 + 2.053 17
18. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
SS
1:10.020 + 2.072 15
20. Stoffel Vandoorne McLaren Formula 1 Team
SS
1:10.289 + 2.341 16
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Brasiliens GP: 2. frie træning. Bottas topper. Brasiliens GP: Kvalifikationen - Hamilton on Pole »