I denne weekend blev vi måske vidne til et vagtskifte hos Mercedes, hvor George Russell viste, at han var i stand til at modstå presset fra en syvdobbelt verdensmester efter en sen Safety Car.
Således vandt Russell både sprintløb og søndagens grandprix. Sidstnævnte med halvandet sekund ned til eksverdensmesteren, og det er i den grad godkendt.
Toethalvt sekund efter vinderen kørte Ferraris Carlos Sainz forbi målflaget til en fortjent podieplads efter en weekend, hvor spanieren holdt Maranello-fanen højere end Charles Leclerc, som stadig bruger en del mere energi på at være sarkastisk over radioen, end han burde.
Selv om Ferrari igen underholdt os alle med et bizart pitstop, er monegaskerens mishagsytringer á la "Nice, nice one... Nice, beautiful. F*cking beautiful!” ødelæggende for egen såvel som for teamets kampmoral.
Max Verstappen, og Red Bull i særdeleshed, havde - modsat Mercedes - klare problemer på Interlagos, som bestemt ikke passede til deres setup. Bedre blev det ikke, da verdensmesteren fik en 5-sekunders straf for at ramle ind i Hamilton i løbets startfase.
Rimeligheden i straffen kan efter denne skribents opfattelse diskuteres, men det fjerner ikke indtrykket af en weekend, hvor ikke alt gik hollænderens vej. Og især ikke, da han nægtede at lade teamkammerat Sergio Perez passere. Det lød ikke pænt over radioen, hvor mexicanerens svar afslørede en sprække i Red Bulls alpeidyl.
Herfra foreslås det at ringe til Kevin Magnussen for at få mere pres på hollandske verdensmester.
Og når vi nu taler om Magnussen... hvilken fantastisk fredagskvalifikation for den danske Haas-kører, som i kombination med genial pitstrategi kørte en sikker 'pole position' hjem til det lille team. Man vil sent glemme jubelscenerne i den amerikanske garage.
Med sin overbevisende og sikre pole-start i sprintløbet viste Magnussen stor klasse, og man kan ikke klandre ham for at slutte sprintet på P8. Bilen er bare ikke hurtigere.
For undertegnede mindede glædesscenerne hos Haas lidt om dengang, da Sebastian Vettel vandt for Toro Rosso på Monza i 2008. Teamet byggede på resterne af Minardi, for hvem jubelscenerne udspillede sig, hvis teamet bare sluttede næstsidst. Den pågældende søndag var på grund af en sejr.
Så stor ros til Magnussen, som om søndagen desværre blev sendt til tælling på første omgang af Daniel Ricciardo, som påkørte danskeren bagfra, hvilket sendte dem begge ud af løbet og gav en 3-pladsers gridstraf til australieren i Abu Dhabi.
Brasiliens Grand Prix 2022. Kevin uheld der stoppede hans deltagelse på første omgang
Copyright Haas F1
Fernando Alonso skal også fremhæves for at udnytte Alpine-racerens høje fart på langsiderne til at hente en P5 om søndagen. "Yes baby," lød det, da han overhalede Perez i Red Bull og samtidig lykkedes med at holde en jagtende Verstappen bag sig.
Endelig skal lige nævnes et lavpunkt, som igen-igen kan hentes hos Aston Martin og Lance Stroll, der kørte direkte svinsk, da han pressede Sebastian Vettel ud i græsset op mod barrieren på langsiden under sprintløbet. Imponerende at tyskeren kunne nøjes med et "Ok", da det skete. Men han ved jo også, at alt andet er spildte kræfter, eftersom teamet ejes af Strolls far.
Pointene i vores Power Rating er et subjektivt skøn fra samtlige skribenter og baseret på en kombination af kvalifikation, sprintløb og grandprix. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.
Giv gerne din egen mening til kende herunder eller på vores Facebook-side.
Nr. |
Kører |
Point |
Std.afvigelse |
1. |
George Russell |
9,9 |
0,15 |
2. |
Lewis Hamilton |
9,4 |
0,39 |
3. |
Kevin Magnussen |
9,4 |
0,34 |
4. |
Carlos Sainz |
8,8 |
0,37 |
5. |
Fernando Alonso |
8,3 |
0,97 |
6. |
Valtteri Bottas |
8,2 |
0,41 |
7. |
Charles Leclerc |
8,1 |
0,72 |
8. |
Sergio Perez |
8,0 |
0,61 |
9. |
Lando Norris |
8,0 |
0,19 |
10. |
Sebastian Vettel |
7,9 |
0,13 |
11. |
Esteban Ocon |
7,8 |
0,38 |
12. |
Alex Albon |
7,6 |
1,04 |
13. |
Guanyu Zhou |
7,2 |
0,57 |
14. |
Pierre Gasly |
7,2 |
0,75 |
15. |
Max Verstappen |
7,1 |
0,89 |
16. |
Mick Schumacher |
7,0 |
0,81 |
17. |
Daniel Ricciardo |
6,4 |
0,71 |
18. |
Yuki Tsunoda |
6,2 |
0,59 |
19. |
Lance Stroll |
5,6 |
0,82 |
20. |
Nicolas Latifi |
4,3 |
0,29 |