BMF1.dk's Power Rating: Ungarns GP

Ungarns GP blev ret underholdende, og her kan du læse redaktionens bedømmelser af kørernes indsats.

Ungarns Grand Prix 2024 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 22/7 2024 klokken 17:07

Ungarns Grand Prix havde tidligere ry for at være en kedelig affære, men det har ikke været tilfældet de senere år.

Vi bringer her nogle nedslag fra weekendens Formel 1-event i den varme, ungarske gryde Hungaroring.

I lighed med de seneste år var 2024-udgaven underholdende, og det kan vi bl.a. takke en tydeligt usikker, nærmest tryglende (eller bange) og insisterende McLaren-pitvæg i slutningen af løbet. Det var tydeligt for enhver, at man ville gøre alt for at undgå konflikt imellem den jagtende Oscar Piastri og førende Lando Norris.

Tre på stribe. Fra venstre Oscar Piastri, Lando Norris og Max Verstappen. Unganrs GP 2024Tre på stribe. Fra venstre Oscar Piastri, Lando Norris og Max Verstappen. Unganrs GP 2024
Copyright Red Bull Contentpool / Getty Images


En mærkelig oplevelse at være vidne til, men ikke desto mindre var der tale om en perfekt indsats fra Oscar Piastri, der igen demonstrerede sin mentale styrke og nærmest ophøjede ro under pres.

Piastri tog føringen på første omgang med et angreb på indersiden af Norris, og derfra var han i stand til at holde sine dæk i live, hvilket sikrede føringen og at placeringen i toppen blev fastholdt. Selv da Norris, efter teamkammeratens pitstop, truede med at tage teamkammeratens første sejr, bekymrede Piastri sig ikke en tøddel – eller viste det i hvert fald ikke over radioen. Hele tiden ophøjet ro.

Midterfeltet passerer på første omgang. Ungarns GP 2024Midterfeltet passerer på første omgang. Ungarns GP 2024
Copyright Red Bull Contentpool / Getty Images


I den anden McLaren havde Lando Norris igen en af sine halvdårlige starter, hvor han denne gang forsøgte at afskære sin teamkammerat i stedet for at beskytte sig mod Max Verstappen, der kørte bagved. Ved at flytte sig mod Piastri lod han Red Bull’en komme udenom. Det gav til gengæld Piastri mulighed for at opbygge et hul foran.

Lewis Hamilton fortjener ros for sin indsats, men det var tydeligt, at Mercedes denne gang var et skridt bagud i forhold til Silverstone, men den syvdobbelte verdensmester fik det bedste ud af udstyret. Han overlevede et sent dyk fra Verstappen, sluttede på podiet, et pænt antal point samt sin podieplads nr. 200 i karrieren. Ganske godt gået.

Verstappens løbsingeniør Gianpiero LambiaseVerstappens løbsingeniør Gianpiero Lambiase
Copyright Red Bull Contentpool / Getty Images


Max Verstappen kan simpelthen ikke styre sin irritation – dette hverken på banen eller radioen. Konstant unødvendige udbrud, brok og uenigheder med sit team i et omfang tydeligere end nogensinde før, hvilket tydeligvis ødelægger mesterens perfomance.

Det er ingen hemmelighed, at hollænderen er utilfreds med sin RB20, men på Hungaroring voksede skuffelsen til irritation. Først var Verstappen uenig med sin løbsingeniør Gianpiero Lambiase i at skulle give positionen tilbage til Norris efter Verstappens ureglementerede “off piste”-overhaling af McLaren-køreren, men senere i løbet gik det helt galt imellem de to.

Ungarns Grand Prix 2024. Daniel Ricciardo på HungaroringUngarns Grand Prix 2024. Daniel Ricciardo på Hungaroring
Copyright Red Bull Contentpool


Teamets beskidte vasketøj blafrede i den ungarske luft, og i sidste ende kostede manøvre og irritation Red Bull værdifulde point i konstruktørmesterskabet. Kulminationen kom, da Verstappen påkørte Lewis Hamilton, hvilket reelt burde have givet ham en straf efter løbet. Red Bull’ens flyvetur ud i gruset dannede uden tvivl grobund for en ophedet diskussion under teamets debriefing.

Nu venter vi bare på farmand Jos’ forsvar af sønnens unødvendige manøvrer på radio og bane.

Hos Haas F1 var Nico Hülkenberg igen den hurtigste og sluttede på P13, hvilket ikke kunne være anderledes, idet tyskeren startede løbet med både George Russell og Sergio Perez bag sig.

Kevin Magnussen foran Daniel Ricciardo. Ungarns GP 2024Kevin Magnussen foran Daniel Ricciardo. Ungarns GP 2024
Copyright Haas F1 - LAT Photo


Kevin Magnussen sluttede, hvor han startede. Fra P15 hentede danskeren i sin velkendte “launch”-stil hele fem placeringer på softdækket, men strategien holdt ikke, og efter skiftet til det hårde dæk faldt Haas-køreren tilbage, hvor han startede. Hungaroring er ikke en Haas-bane.

Pointene i vores Power Rating er et subjektivt skøn fra samtlige skribenter og baseret på præstationerne under kvalifikation, sprint- og grandprix med hovedvægten på det sidste. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.

Nr. Kører Rating Std.afvigelse
1. Lando Norris 9,7 0,44
2. Oscar Piastri 9,3 0,33
3. Lewis Hamilton 9,3 0,39
4. Charles Leclerc 8,2 0,60
5. Carlos Sainz 8,0 0,42
6. Lance Stroll 7,9 0,38
7. Yuki Tsunoda 7,3 0,67
8. Fernando Alonso 7,0 0,27
9. Max Verstappen 6,9 0,70
10. George Russell 6,8 0,49
11. Alex Albon 6,6 0,59
12. Daniel Ricciardo 6,4 0,36
13. Nico Hülkenberg 6,1 0,74
14. Sergio Perez 5,6 0,50
15. Pierre Gasly [DNF] 5,6 0,56
16. Kevin Magnussen 5,5 0,43
17. Esteban Ocon 5,1 0,48
18. Valtteri Bottas 4,7 0,90
19. Logan Sargeant 4,4 0,64
20. Guanyu Zhou 4,0 0,28


Giv din mening til kende på vores Facebook-side >>>

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ungarn Dagen Derpå: McLaren mangler mesterrutine Stroll ignorerede teamordre: Lad Fernando komme fo »