Den nye sæson 3 af Drive To Survive blev sluppet løs på Netflix sidste uge. Har den været værd af vente på som Formel 1-fan – eller er den varm luft fra streamingtjenestens udstødningsrør? BMF1 har set sæson 3.
Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 22/3 2021 klokken 20:03
Drive To Survive er lidt af et fænomen: Serien har som intet andet formået at sætte fokus på de forskellige personligheder i Formel 1 og de politiske intriger og dramaer, der foregår bag kulisserne i Formel 1.
Sæson 3 skuffer ikke i forhold til de to tidligere sæsoner – som Formel 1-fan får man igen masser af indblik bag kulisserne i den corona-ramte sæson 2020, hvor Drive To Survive bl.a. udførligt beskriver optakten til aflysningen af australske F1-grandprix 2020, da pandemien for alvor tog fart.
Et af de interessante højdepunkter i Drive To Survive sæson 3 er Ferrari: Det er nærmest tåkrummende pinligt at overvære, hvor dysfunktionelt Ferrari fungerede i 2020.
En af årsagerne var selvfølgelig den langsomme bil, de interne skænderier og manglende resultater men også en irriteret og til tider utysk humoristisk og sarkastisk Sebastian Vettel, der tydeligvis føler sig utilpas efter fyresedlen fra Ferrari.
Vettel flytter fra Ferrari til Aston Martin aka Racing Point i denne sæson: Serien giver et indblik bag kulisserne hos Racing Point og især om kontroverserne angående deres ”lyserøde Mercedes”.
I Drive To Survive præsenteres Lawrence Stroll nærmest som en mafiaboss i en Martin Scorsese film: Man fornemmer bl.a. tydeligt, hvordan Racing Points teamchef Otmar Szafnauer er nervøs, når Lance Strolls far gør sin entré i firmaet.
Et andet væsentligt omdrejningspunkt i Drive To Survice sæson 3 er Daniel Ricciardos skifte fra Renault til McLaren, et skifte der blev offentliggjort før sæsonstarten.
Cyril Abiteboul har meget svært ved at skjule sin skuffelse over Daniel Ricciardo – eller rettere sagt: Han er vred. Det er interessant at se, hvordan Drive To Survive formidler udviklingen i franskmandens og australierens forhold i løbet af sæsonen, og hvordan tonen i interviewene ændrer sig.
Men her ligger måske også lidt af svagheden ved Drive To Survive sæson 3: F.eks. virker alle interviews med teamchefer og kørere optaget samme dag lang tid efter sæsonens afslutning.
Det ville der grundlæggende ikke være noget forkert i, men det tager brodden af interessen, når Christian Horner sidder og skamroser Alexander Albon og nærmest lover at beholde thailænderen i det ene afsnit, men han i et andet afsnit – i samme skjorte, trøje og frisure – ringer Sergio Perez op for at ønske ham tillykke med jobbet hos Red Bull.
Det samme gælder interviewene med Alexander Albon: Han virker nærmest som en knækket mand - selv i de interviews, der omhandler om hans gode løb, og hvor han virkerede til at have en chance for at beholde sit sæde hos Red Bull.
Og endnu mere mærkeligt bliver problemet med tid og sted i indslagene med Lewis Hamilton, der i vanlig stil fortæller om sig selv og sit syn på verden, mens han så lige pludselig udbryder: ”Hvor er det dejligt at være tilbage efter covid-19” – i samme tøj og med samme frisure som i de andre afsnit, før han fik covid-19…
Lewis Hamilton har stort set aldrig det samme tøj på over flere dage – og det samme kan vel også siges om Hamiltons frisure… Covid-19 eller ej.
Måske skyldes det covid-restriktionerne, at man har måttet optage alle interviews samme dag og lade som om, at det var optaget på bestemte tidspunkter i sæsonen, men det undergraver seriens troværdighed en smule ikke at være helt så skarp, når det kommer til de aktuelle begivenheder under løbene.
Haas og Günther Steiner skuffer aldrig, hvis man er på udkig efter bandeord og bramfrie bemærkninger – heller ikke i sæson 3.
Men her virker timingen i serien også underlig – eller rettere: Set i bakspejlet virker Haas’ timing underlig.
Vi ved på forhånd, at både Magnussen og Grosjean må forlade Haas, og at Günther Steiner konstant måtte finde sponsorer til teamet for at overleve. Men i et afsnit følger vi Steiner på vej til møde i Karlsruhe hos den tyske telekoncern 1&1, som ender med at blive sponsor for Haas i 2021. Men under mødet ser vi også de foreslåede kørerdragter til de to kører i 2021 – med sponsoren Uralkali, altså Mazepin Seniors firma.
Mødet med 1&1 finder angiveligt sted i starten af oktober, og fyringen af Magnussen og Grosjean offentliggøres den 22. oktober, mens Nikita Mazepin og Mick Schumacher først offentliggøres meget senere. Med andre ord må aftalen mellem Mazepin og Haas være indgået langt tidligere end antaget.
Måske kunne det have været mere interessant at høre, hvordan Steiner forhandler med Mazepin Senior end med den relativt harmløse mobiludbyder 1&1.
Og det er grundlæggende her, hvor Drive To Survive kommer til kort: Vi mangler at få fortalt de virkeligt hjerneknusende historier: Vi mangler at høre fra Claire Williams, der måtte sælge sin fars team. Pludseligt er hun ikke med mere.
Vi mangler at høre fra George Russell og hans missede chance for at vinde et grandprix som reserve for Hamilton. Vi mangler at høre fra Max Verstappen, om hvorvidt han var tilfreds med Red Bulls præstation i 2020.
Når det så er sagt, giver Drive To Survive sæson 3 stadig et stærkt og bevægende indtryk af Formel 1-sæsonen i 2020.
Stærkest står gennemgangen af Grosjeans ulykke i Bahrain, hvor han kun med nød og næppe undgik at blive brændt op. Her formår Drive To Survive at indfange fascinationen af det farlige men samtidigt menneskelige i Formel 1.
Drive To Survive står tilbage som en usædvanlig interessant dokumentation af en usædvanligt år i Formel 1, der på fascinerende vis formår at formidle velkendte facts og historier fra 2020 i et nyt lys.
Det helt store drama og de helt store og interessante historier udebliver dog – derfor bliver det til 4 store stjerner ud af seks.
Se den officielle trailer herunder:
OM SKRIBENTEN
Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.