15 kvinder på startgridden i 2023

Den nye formelserie for kvinder, F1 Academy, er nu ved at tage form, og Formula One offentliggjorde i dag hvilke teams og motorleverandører, der skal deltage.

Starten er gået. Her Carlos Sainz foran Lewis Hamilton, Lando Norris, Pierre Gasly og Fernando Alonso. Singapores GP 2022 . Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 16/12 2022 klokken 17:12

I sidste måned annoncerede Formula One lanceringen af det såkaldte F1 Academy, en kategori for kvindelige kørere, og i dag kom der flere detaljer.

Formula One oplyser, at følgende skal levere materiel og biler til F1 Academy:

• ART Grand Prix (FRA)
• Campos Racing (SPA)
• Carlin (ENG)
• MP Motorsport (HOL)
• PREMA Racing (ITA)

Alle teams deltager i forvejen med biler i Formel 3 og Formel 2 og kommer til at stille med i alt 15 biler.

Debutsæsonen vil omfatte syv events med tre løb i hver, svarende til i alt 21 løb plus femten dages officielle test. Sandsynligvis vil løbene omfatte en enkelt Formel 1-weekend.

Tatuus T421-chassiset kører i F4-serienTatuus T421-chassiset kører i F4-serien
Copyright Wikipedia - Lukas Raich


F1 Academy er blevet oprettet for at styrke unge kvindelige køreres muligheder for at kravle op ad motorsportens rangstige. De kvindelige talenter hentes i øjeblikket inden fra gokart og andre juniorkategorier, hvor det grundlæggende erfaringsniveau kan opbygges, inden kandidaterne kan kvalificere sig til deltagelse i F3, F2 og nå hovedmålet Formel 1.

Raceren kommer fra fabrikken Tatuus, som leverer deres T421-chassis, kendt fra F4. Motoren bliver turboladet med 165 HK og vil blive leveret af Autotecnica, der samarbejder med Abarth. Pirelli bliver dækleverandør.

Hver bil bliver støttes af Formula One med €150.000 (€2,25 mio. i alt) og hver kører skal selv stille med en check på samme beløb, hvilket i øvrigt repræsenterer en brøkdel af de sædvanlige omkostninger i en sammenlignelig
serie. Teamene sørger selv for resten af budgettet.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Officielt: Mick til Mercedes Hvad er det Ricciardo satser på? »