Tyrkiets GP: Løbsresumé

Valteri Bottas vandt i overlegen stil, et løb som han havde under fra kontrol fra start til slut. Verstappen tog andenpladsen foran Perez, der endelig kom med på podiet.

Tyrkiets Grand Prix 2021 . Copyright Mercedes AMG

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 10/10 2021 klokken 15:10

Alt var nærmest vendt på hovedet, da Formel 1 feltet stillede til start for at afvikle Tyrkiets Formel 1 Grand Prix, da den varslede tørre bane var dækket af vand, fra byger gennem hele formiddagen.

Samtidig var der varslet stor chance for yderligere nedbør under løbet, hvilket ændrede den planlagte strategi som samtlige hold havde arbejdet med.

Valteri Bottas startede på pole, efter at Lewis Hamilton måtte tage en 10 placeringsstraf, efter han havde fået ny motor inden løbet, hvilket sendte ham ned på P11.

Max Verstappen startede fra P2, hvilket alt andet lige, var et ret godt udgangspunkt i forhold til kampen om verdensmesterskabet.

Under den 3. frie træning, viste Red Bull, at de havde en hurtig bil i det våde fører, mens Mercedes utvivlsomt havde den hurtigste bil, når det banen var tør.

Selvom regnen ikke faldt, da starten gik, valgte alle alligevel at på dækkene med de grønne sider. Intermediadækket der er bygget til netop en våd bane, uden at det er regnvejr.

Nogle af de helt store spørgsmål der var, var om det ville begynde at regne igen, eller hvor hurtigt banen ville tørre op, skulle regnen forblive en trussel.

Da de røde lamper slukkede, var det Bottas der tog starten, lige foran Verstappen, mens Hamilton snuppede en enkelt placering.

Alonso troede for meget på sig selv og spandt af i første sving, efter Gasly gav ham et lille skub, da han blev presset på indersiden af Perez.

Efter blot en omgang var Hamilton rykket op som nummer 9, hvor han med det samme pressede Tsunoda i AlphaTauri.

Men Hamilton fandt ikke vejen forbi ham, så hurtigt som forventet, hvilket betød at han tabte meget tid til de førende, Bottas og Verstappen. På omgang 8 lykkedes det dog for Hamilton, hvilket helt sikkert kostede ham en del åp hans dæk.

Verstappen klagede relativt tidligt over problemer med at skifte gear, men formåede uden de store udfordringer, at hænge på Bottas.

På omgang 9, kom Hamilton hurtigt forbi Stroll i Aston Martin, hvilket betød at det nu var Lando Norris der skulle holde øje med sine sidespejle, hvilket ikke hjalp ret meget, da Hamilton bare fløj forbi ham.

Hamilton var på dette tidspunkt banens hurtigste, og nærmede sig kraftigt fronten. Han viste om nogen, at han var en mand på en mission.

På omgang 14 lykkedes det for Carlos Sainz Jr. at komme forbi Sebastian Vettel og dermed var han oppe i pointene, efter at være startet bagerst.

Omgangen efter smuttede Hamilton forbi Gasly og dermed op på P. 5. Den Mercedes så virkelig stærk ud i Hamiltons hænder.

Efter 18 omgange satte Verstappen tempoet op og tog hurtigste omgngstid, hvilket kunne tyde på at Red Bull gjorde klar til at de nok snart skulle stoppe.

På omgang 22 vælger McLaren at tage Daniel Ricciardo i pit, for at give ham friske Intermedia dæk. Nogenlunde samtidig viste Tsunoda, at hans dæk også var ved at være i bund, da han spandt af i sving 9.

Efter 25 omgange, overhalede Bottas og Verstappen de bagerste to, nemlig Schumacher og Mazepin. På et tidspunkt hvor der kom meldinger ind fra kørerne om, at det var begyndt at regne.

Det var dog ikke noget der rigtig blev til noget. Vettel meldte tilbage til pitten, at han forventede at at de ville komme på sliks, inden løbet var kørt til ende.

På omgang 32 valgte Alpine t tage Alonso ind, for at give ham friske Intermedia dæk, og tage en 5 sekunder straf, han fik for at kører ind i Schumacher tidligt i løbet.

Samtidig tabte Verstappen en del tid til Bottas i front, der fik besked på at han skulle holde sig i det tørre spor, da der nu var så lidt mønster tilbage, at det faktisk var sliks.

Sainz meldte tilbage til pitten, at der nu var mere regn i luften igen.

På omgang 35 troede Hamilton at han var forbi Perez, men det kom han bare ikke, hvilket var godt for Verstappens chance for at holde Hamilton bag sig.

på omgang 37 valgte Red Bull at kalde Verstappen i pit, til friske Intermedia dæk. Han formåede, med hjælp fra Perez, at komme ud før de to, hvilket var godt for hans chance.

Vettel pittede nogenlunde samtidig og valgte som den første, at komme ud på sliks som den første. Medium dækket, viste sig hurtigt at være meget udfordrende og han meldte tilbage at det ikke virkede.

det blev en lang omgang på de forkerte dæk, der hurtigt blev skiftet ud til Intermedia dæk.

Red Bull valgte også at pitte Perez, hvilket sendte Hamilton op lige efter Verstappen på P4.

Mercedes stoppede også Bottas, hvilket betød at det nu var Leclerc der førte løbet. Spørgsmålet var så, om han kunne komme i mål uden at tage et stop, som er tilladt når det regner.

Mens meget tydede på at Ferrari ville vælge at kører til mål, uden at skifte dæk, kaldte Mercedes Hamilton i pit, hvilket han ikke forstod og valgte at undlade at pitte.

Med 15 omgange til mål, havde Bottas under 4 sekunder op til Leclerc, men han var mere end et halvt sekund hurtigere end Ferrarien.

Hamilton besluttede selv, at han ikke ville stoppe, men i front så det ud til at det måske var den forkerte beslutning, da Leclerc tabte meget tid i forhold til Bottas.

Med 12 omgange til mål, tog Bottas føreringen tilbage, mens Hamilton begyndte at tvivle på, om han havde taget det rigtige valg, selvom han formåede at hænge på Verstappen.

Leclercs dæk begyndte på dette tidspunkt, for alvor, at give ham udfordringer, hvilket betød at Verstappen hurtigt lukkede hullet op til ham, hvilket fik Ferrari til at pitte Leclerc, mens Hamilton blev ude på en stærk 3. plads.

Mercedes var dog fortsat meget nervøse om det ville holde helt til mål, mens Hamilton fortlte at han skred en del rundt, men at det var helt i orden for ham.

På omgang 51 valgte Mercedes at pitte Hamilton, der røg ned efter Perez på P5, mens Perez pludselig pressede Leclerc i kampen om tredjepladsen.

det lykkedes omgangen efter, hvilket betød at der med 6 omgange til mål, var Bottas i Mercedes på P1, Verstappen i Red Bull på P2 og Prerz, ligeledes i Red Bull på P3.

Hamilton var dog ikke færdig og var hurtig oppe hos Leclerc, der ikke kunne få sine nye Intermedia dæk til at virke.

Hamilton var meget sur over det skifte de foretog. "Vi skulle være blevet ude" kom det fra Hamilton, som på det tidspunkt selv var løbet ind i problemer med dækkene, hvilket betød at det nu var Gasly der nærmede sig Hamilton i kampen om P5.

Norris i McLaren var fulgt med Gasly op til Hamilton, hvilket pludselig kunne betyde at Hamilton kunne ryge ned som nummer 7.

Hamilton fik dog gang i sine dæk, hvilket betød at truslen bagfra forsvandt.

Det var dog Valteri Bottas der sikrede sig sejren foran Verstappen, der for anden løbsweekend i træk blev nummer to, hvilket denne gang sikrede ham føringen i kampen om verdensmesterskabet.

Perez fik kørt sig op på en flot 3. plads, mens Hamilton kom ind på 5. pladsen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Valtteri Bottas Mercedes AMG
I
I
1T31:04.103 1 26
2. 2. Max Verstappen Red Bull Racing
I
I
1T31:18.687 1 18
3. 6. Sergio Perez Red Bull Racing
I
I
1T31:37.574 1 15
4. 3. Charles Leclerc Ferrari
P
1T31:41.917 1 12
5. 10. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1T31:45.915 1 10
6. 4. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1T31:48.395 1 8
7. 7. Lando Norris McLaren
P
1T31:51.316 1 6
8. 19. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1T31:55.629 1 4
9. 8. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1T32:26.121 1 2
10. 12. Esteban Ocon Alpine F1
P
57 omg. 1 1
13. 20. Daniel Ricciardo McLaren
P
57 omg. 1 0
14. 9. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
57 omg. 1 0
15. 13. George Russell Williams
P
57 omg. 1 0
16. 5. Fernando Alonso Alpine F1
P
57 omg. 1 0
17. 15. Nicholas Latifi Williams
P
57 omg. 1 0
18. 11. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
P
57 omg. 1 0
19. 14. Mick Schumacher Haas F1 Team
P
56 omg. 1 0
20. 18. Nikita Mazepin Haas F1 Team
P
56 omg. 1 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Tyrkiets GP: Startopstillingen Honda tilbage i Formel 1 »