Tyrkiets GP: Dagen Derpå

Tyrkiets GP løb af stablen i går, og det blev noget af en rutsjebanetur på Istanbul Park’s halvvåde asfalt. Bottas løb med sejren og Ocon var få meter fra ikke at kunne gennemføre. Her er Tyrkiets GP dagen derpå.

Carlos Sainz Jr. Driver of the Day. Tyrkiets GP 2021 . Copyright Ferrari Media

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 11/10 2021 klokken 15:10

Formel 1-feltet har været en tur i et af danskernes yndlingsdestinationer, når vikingerne hungrer efter varme og lækker mad. Tyrkiet er kendt for mange ting, og en af dem er Istanbul Park, som har kalenderens fedeste sving - nemlig sving 8.

Selve løbet var lidt af en tør kiks i starten, men seerne rykkede længere længere frem i sofaen, efterhånden som omgangene skred frem.

Holdbart gummi fra Pirelli

Vandet var en stor faktor, og en af de helt store diskussionsemner under og efter løbet. Banen var våd hele vejen igennem løbet, men det semi-tørre spor fik Sebastian Vettel til at afprøve tørvejrsdækkene, hvilket varede en enkelt omgang, mens Esteban Ocon kørte hele vejen til mål på sine intermediate-dæk.

Det var også en noget forbavset og lettet Ocon, der så sine dæk, da han parkerede raceren. Mønsteret på dækkene var helt slidt væk, og fordækket var slidt helt igennem. Så det er et mirakel, at dækket ikke røg under løbet.

Vettel troede også, at han fik en lys ide, da han forsøgte sig med mediumdækkene. Tankegangen bag tyskerens beslutning gav god mening, når han fortalte den efterfølgende.

Tyskerens intermediate-dæk var fuldstændig slidt væk, og de slidte intermediate havde bedre greb end helt nye. Slidte intermediates er blanke i overfladen, lidt ligesom slicks. Så den idé lokkede tyskeren til forsøget, der hurtigt gik i vasken. Årsagen var, at de nye slicks-dæk ikke kunne komme op i temperatur, og derfor havde de ikke noget greb.

Hamilton havde sure miner under løbet, da han smed flere placeringer væk med sit sene pitstop. Mercedes pressede på for et skifte, og til sidst lykkedes det verdensmestrene at overtale Hamilton. Nu udtaler Mario Isola, Pirellis head of F1 and car racing, at han ikke mener, at Hamiltons dæk ville have holdt til slut. Det skriver motorsport.com

Grunden til at Hamiltons dæk formentlig ville ryge, det er, at bilerne slider dækkene forskelligt. Isola udtaler også, at nogle af bilerne der pittede 10 omgange før det ternede flag, der var dækkene også helt færdige.

Hamilton udtaler efterfølgende på sociale medier “I går tog vi den risiko at blive ude, i håbet om at det ville blive tørt. Det gjorde det ikke.”

“Jeg ville tage risikoen og prøve at køre helt til slut. Det var min beslutning at blive ude, og det virkede ikke.”

“Til sidst så pittede vi og det var det sikreste at gøre,” slutter Lewis Hamilton. Så det virker til at verdensmesteren ikke har nogle sure miner overfor teamet.

Mercedes udtaler også efterfølgende, at de sagtens kan tage den hårde tone fra Hamilton over radioen. Teamet forstår frustationerne, og de ved, at det hele giver mening for køreren, når de har debriefing efter løbet.

Charles Leclerc pressede også citronen i håbet om at få en sejr med hjem fra Tyrkiet. Det lykkedes dog ikke, og manglende fart tvang Ferrari-køreren til et sent pitstop. Det vækker dog ingen sure miner fra hverken kører eller team efterfølgende.

Årsagen var, at de nye intermediate-dæk skulle bruge seks-syv omgange før de virkede bedre. Derfor virkede det som den rette strategi at blive ude på de brugte dæk for Leclerc, da det ikke virkede til der var en fordel. Banen begyndte at blive mere tør, hvilket tvang Ferrari i pit.

Lewis Hamilton og Sergio Perez hjul mod hjul. Tyrkiets GP 2021Lewis Hamilton og Sergio Perez hjul mod hjul. Tyrkiets GP 2021
Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images


Mercedes har fundet et ekstra gear

Mercedes var dominerende hele weekenden, hvilket også overraskede konkurrenterne fra Red Bull. Mercedes virkede til at have fået ekstra, og meget overraskende, effekt fra motorenheden. Red Bulls teamchef Christian Horner mener, at de tydeligt kan mærke forskellen, siden Mercedes introducerede deres nyeste motor på Spa.

Tidligere kunne Red Bull nemlig kompencere for Mercedes’ ekstra power, ved at køre med en lavere downforcekonfiguration. Hvilket ikke længere er tilfældet. Derfor trækker sølvpilene nu fra, når det går ligeud.

Derfor fik Gasly skylden

Pierre Gasly fik en straf for at køre ind i Fernando Alonsos baghjul. En episode der lignede et hændeligt uheld i kampens hede, men som kostede fem sekunder ekstra under pitstoppet, og to point på superlicensen.

Ifølge F1’s race director Michael Masi, så skyldes straffen, at Gasly udelukkende havde skylden for episoden. Gasly udtalte over radioen, at han blev sandwichet, men det var stewards ikke enige med franskmanden i.

Fernando Alonso kørte herefter ikke mange meter, før han selv fik problemer med Mick Schumacher, hvilket resulterede i en fem sekunders straf til Alonso.

Nikita Mazepin var også tæt på at kollidere med Hamilton, hvilket skyldes den enorme mængde vand på banen. Mazepin fortæller efter løbet til motorsport.com, at det var ligesom at køre i blinde. Michael Masi kiggede nærmere på episoden, men FIA valgte i sidste ende ikke at straffe russeren.

Asfalten var tilsyneladende beskidt, hvilket, kombineret med det våde, gav et spray, der var svært at se igennem. Mazepin fortæller også, at teamet ikke gav russeren tilstrækkeligt med informationer om bagfrakommende, hvilket Mazepin efterspurgte, fordi spejlene ikke var til megen hjælp.

Og netop de dårlige synsforhold, var også noget der bliver snakket om af Lando Norris og Yuki Tsunoda. Norris kunne næsten ikke se igennem det olie-agtige vand. Normalt er det svært at se, når det regner, men Norris udtaler, at det varede lidt længere i Tyrkiet.

Værre gik det for sig for Yuki Tsunoda, hvis dårlige sigtbarhed gjorde, at han troede, der var en bil bagved ham. Derfor gav japaneren den ekstra gas, og endte med at snurre i sin AlphaTauri.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Valtteri Bottas Mercedes AMG
I
I
1T31:04.103 1 26
2. 2. Max Verstappen Red Bull Racing
I
I
1T31:18.687 1 18
3. 6. Sergio Perez Red Bull Racing
I
I
1T31:37.574 1 15
4. 3. Charles Leclerc Ferrari
P
1T31:41.917 1 12
5. 10. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1T31:45.915 1 10
6. 4. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1T31:48.395 1 8
7. 7. Lando Norris McLaren
P
1T31:51.316 1 6
8. 19. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1T31:55.629 1 4
9. 8. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1T32:26.121 1 2
10. 12. Esteban Ocon Alpine F1
P
57 omg. 1 1
13. 20. Daniel Ricciardo McLaren
P
57 omg. 1 0
14. 9. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
57 omg. 1 0
15. 13. George Russell Williams
P
57 omg. 1 0
16. 5. Fernando Alonso Alpine F1
P
57 omg. 1 0
17. 15. Nicholas Latifi Williams
P
57 omg. 1 0
18. 11. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
P
57 omg. 1 0
19. 14. Mick Schumacher Haas F1 Team
P
56 omg. 1 0
20. 18. Nikita Mazepin Haas F1 Team
P
56 omg. 1 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« BMF1’s Power Ranking: Tyrkiets GP Tyrkiets GP: Hot or not »