Monacos GP: 1. frie træning. Ricciardo hurtigst

Monacos Grand Prix 2018 . Copyright Red Bull Contentpool

I Monaco er det super vigtigt, at få sat bilen helt perfekt op, så kvalifikationen vil blive en succes. Den første træning er første skridt mod at sikre sig det bedste udgangspunkt. BMF1 er på plads i Monaco, hvor vi vil dække weekendens begivenheder fra.

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 24/5 klokken 12:05

I Monaco er det nærmest umuligt at kører 100 % gennem et helt løb, men at kunne finde selvtilliden og set-uppet til at kunne kvalificere sig, med 100 % udnyttelse af bil og bane, er det der er målet for alle kørerne.

For at kunne nå dertil, har de behov for, at afprøve bilens grænser, samt ikke mindst deres egne.

Derfor ser vi dem, opbygge selvtilliden løbende, over de tre træninger, samtidig med at de finder den rigtige balance til kvalifikationen.

Ofte ser vi, at hold der ved, at de ikke kan tage pole, sætter deres bil mere op til løbet, men i Monaco, hvor det nærmest er umuligt at overhale, vil der blive kæmpet hårdt om hver placering på startgridden.

Mercedes har allerede inden den første træning blev skudt i gang, udtalt at de absolut ikke ser sig selv som favoritter her, men efter et utroligt stærkt løb i Spanien, er det svært at se, at de ikke skulle være blendt dem, der vil kæmpe om pole-position på lørdag.

Efter omkring 14 minutter, kaldte Monaco på sit første offer. Williams kører Sirotkin, ramte barrieren med højre baghjul, hvilket brækkede baghjulsophænget. Han kunne dog trille bilen tilbage til pitten, så det ikke udløste et rødt flag.

Leclerc i Alfa Romeo Sauber raceren, var den første til at komme ud på de nye Hypersoft dæk, med lyserøde sider. Det gav ham øjeblikkeligt en forbedring på næsten et sekund og sendte ham op som nummer 14.

Øjeblikke efter, er Grosjean i HAAS raceren, ude for at teste hvor tæt man egentlig kan komme på barrieren, da han snitter den, dog uden at påføre skade til bilen.

Mens Mercedes virkelig så ud til, at skulle ud og grave dybt, for at være i stand til at kunne tage pole, så Red Bull og Ferrari virkelig stærke ud. Især Verstappen viste stor styrke og var lidt over 4 tiendedele sekund foran Ricciardo, halvvejs inde i den første træning, inden Mercedes fandt en løsning til Hamilton, der rykkede op fra P7 til P1, med 41 minutter igen.

Det var dog vildt at se, hvor meget der allerede i denne første træning blev satset. Verstappen, der virkelig kørte stærkt, var flere gange ude og rykke lidt på barrieren i 3. sidste sving ved den berømte swimming-pool.

HAAS havde en mindre god træning. Problemer med Grosjeans racer, betød at han kun fik tilbagelagt 13 omgange. HAAS havde besluttet at han skulle have en ny bund på bilen.
Endnu værre var det for Kevin Magnussen, der havde problemer med noget elektronik. Et problem de allerede inden træningen, kendte til, men håbede på, at kunne kører med. Det kunne de så ikke.
Det følger vi naturligvis op på denne sag.

McLaren havde store problemer med Alonsos racer, hvilket betød at han kun blev noteret for 5 omgange. Her var det et bremse-problem, med det såkaldte Brake by Wire system.
Med små 10 minutter tilbage af træningen, kom Alonso dog ud på banen igen, hvilket betød at Kevin rykkede ned bagerst i feltet.

Vi er tilbage med 2. træning om et par timer.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Daniel Ricciardo Red Bull
HS
1:12.126 36
2. Max Verstappen Red Bull
HS
1:12.280 25
3. Lewis Hamilton Mercedes AMG
HS
1:12.480 34
4. Sebastian Vettel Ferrari
HS
1:13.041 40
5. Kimi Räikkönen Ferrari
HS
1:13.066 38
6. Carlos Sainz Jr. Renault F1
HS
1:13.456 40
7. Valtteri Bottas Mercedes AMG
HS
1:13.502 39
8. Sergio Perez Force India
HS
1:13.717 39
9. Romain Grosjean Haas F1 Team
HS
1:13.943 24
10. Sergey Sirotkin Williams
HS
1:13.962 40
11. Esteban Ocon Force India
HS
1:14.000 39
12. Brendon Hartley Scuderia Toro Rosso
HS
1:14.034 46
13. Nico Hülkenberg Renault F1
HS
1:14.134 38
14. Pierre Gasly Scuderia Toro Rosso
HS
1:14.240 38
15. Stoffel Vandoorne McLaren
HS
1:14.291 37
16. Charles Leclerc Sauber
HS
1:14.521 39
17. Fernando Alonso McLaren
HS
1:14.637 16
18. Lance Stroll Williams
HS
1:14.782 43
19. Marcus Ericsson Sauber
HS
1:15.206 39
20. Kevin Magnussen Haas F1 Team
US
1:18.801 7
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
HS
= Hyper soft dæk
US
= Ultra soft dæk
SS
= Super soft dæk
S
= Soft dæk
M
= Medium dæk
H
= Hard dæk
SH
= Super hard dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kevin: Køreren gør en forskel i Monaco Nico og Keke Rosberg kører showkørsel i Monaco »

Nedtælling

Næste løb: Østrigs Grand Prix
Dato: 1/7 2018 kl 14:10 dansk tid

Nedtælling til næste løbsstart
00 00 00 00
Se også vores TV-tider hér

Mest læste artikler

BMF1 på FaceBook


 

Aktuelt og seneste Grand Prix

Østrigs Grand Prix
Løbsdato:01/7 2018
Bane:Red Bull Ring

Frankrigs Grand Prix
Løbsdato:24/6 2018
Bane:Paul Ricard

Optakt

    Fredag

    Fredag

    • 1. Frie Træning
    • 2. Frie Træning

    Lørdag

    Lørdag

    • 3. Frie Træning
    • Kvalifikation

    Søndag

    Søndag

    • Start grid
    • Løbsresultat

    Seneste løb

    Placering Kører Team
    Se hele resultatet


    Tidligere F1 verdensmestre

    År Kører
    2017 Lewis Hamilton
    2016 Nico Rosberg
    2015 Lewis Hamilton
    2014 Lewis Hamilton
    2013 Sebastian Vettel
    2012 Sebastian Vettel
    2011 Sebastian Vettel
    2010 Sebastian Vettel
    2009 Jenson Button
    2008 Lewis Hamilton