Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 1/12 2024 klokken 00:12
Feltet er klar til weekendens anden kvalifikation. Ferrari starter sessionen på brugte softdæk for at spare friske dæk til de afgørende øjeblikke senere.
Russell er den første mand på banen, hurtigt efterfulgt af Magnussen, der overhaler ham.
Magnussen kommer dog ud over banen, og bilen opfører sig ustabilt på dækkene, hvilket reducerer grebet i et par sving. Hans omgangstid bliver slettet, da han overskrider banegrænsen.
Sainz vender tilbage til pit uden at sætte en tid på de brugte dæk. Samtidig får Colapinto også sin tid slettet.
Russell giver Hamilton et tow, hvilket giver Hamilton ekstra fart ved at reducere vindmodstanden.
De fleste kørere får to forsøg på deres dæk. Det er svært at få varme i dækkene, og mange havde forventet højere temperaturer i Qatar.
Piastri understyrer og kører ud i gruset, som flyver op omkring ham. Han fortsætter dog uden skader på bilen.
Norris får også en omgangstid slettet, men har allerede en solid tid på tavlen, så det får ingen konsekvenser.
Albon, Lawson, Hülkenberg, Colapinto og Ocon må sige farvel efter Q1.
Q2
Q2 begynder, og der er tæt trafik i pitlane. De fleste kørere tager to opvarmende omgange for at få optimal temperatur i dækkene, da bilerne har stået stille i længere tid.
Mercedes ser ud til at trives i de kølige temperaturer, hvilket spiller til deres fordel.
Alonso laver en fejl, der koster tid, og han må forsøge igen. Perez kører af banen på sin outlap, hvilket sender støv og grus op i luften.
Sainz begår en unsafe release og er tæt på at kollidere med Hamilton, der kommer kørende, da Sainz forlader garagen.
Gasly, Zhou, Bottas, Tsunoda og Stroll ryger ud efter Q2.
Q3
Flere kørere vælger at tage dobbelt opvarmningsomgange på nye dæk. Magnussen skiller sig ud ved at starte direkte på brugte softdæk, hvilket resulterer i en fornuftig omgangstid.
Alonso får slettet sin tid på grund af track limits og mener, at beslutningen er marginal – det handler om millimeter, siger han.
Norris kører bredt ud i gruset, mister kontrollen og tid, hvorefter han afbryder sit forsøg.
Alle kørere er nu tilbage på dobbelt opvarmningsstrategien.
Verstappen slutter forrest foran Russell og Norris, men hans tid bliver slettet, da han modtager en straf for at have kørt for langsomt på flere steder af banen. Det rykker ham én placering tilbage.
Efter de tre i front følger Piastri, Leclerc og Hamilton.
Magnussen starter på en respektabel 10.-plads.
Du kan se resultatet for kvalifikationen i tabellen nedenfor:
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)