Mercedes AMG



Da Honda i december 2008 valgte at trække sig ud af Formel 1-sporten, lykkedes det for den daværeende teamchef Ross Brawn at købe holdet for en skilling.

Mercedes GP Teamchef Ross Brawn. Copyright Mercedes GP

Selve bilen havde Honda udviklet på det meste af sæsonen, da det hurtigt blev klart, at deres 2008-racer var en eklatant fiasko.

Med Honda helt ude af Formel 1, måtte Brawn på udkig efter en drivlinie andetsteds, og en aftale kom i hus med Mercedes.

Begge kørere fra Honda tiden, Jenson Button og Rubens Barrichello, accepterede en stor lønnedgang for at kunne blive hos holdet, som nu var omdøbt til Brawn GP.

Da holdet mødte op til præsæsontestene var forventningerne ikke høje, men det skulle hurtigt vise sig, at dette var blevet til en racer, der skulle tages alvorligt.

Brawn GP var blandt de få hold på gridden, der havde fortolket de nye diffuserregler for 2009 på en friere, om end stadig lovlig måde, og af den vej havde teamet opnået meget mere downforce end hovedparten af konkurrenterne. Naturligvis blev diffuseren hurtigt kopieret af de andre hold.

Jenson Button

Det gik da også således, at især Jenson Button var stort set urørlig i starten af sæsonen, hvilket, på trods af en knapt så dominerende 2. halvdel af sæsonen, viste sig at være nok til at tage Verdensmesterskabet for både Jenson Button og Brawn GP.

Sidste halvdel af 2009-sæsonen bar for Brawn-racerens vedkommende præg af, at pengene var få, og at der derfor ikke var råd til at holde sig foran især Red Bull og McLaren i udviklingskapløbet. De nærmeste konkurrenter begyndte derfor at tage vigtige point i denne del af sæsonen.

I en erkendelse af at penge er nødvendige, og måske fordi Ross Brawn er mere interesseret i at skabe resultater på banen end i at drive forretningen bag ejerskabet af et Formel 1-hold, blev holdet overraskende solgt til Mercedes, som på dette tidspunkt allerede havde en stor aktie i McLaren. Ideen var at skabe et rent Mercedes fabrikshold, og ikke overraskende skulle racerne være sølvgrå, om end en anden nuance end McLarens mere forkomede liveri. Med Petronas som storsponsor blev bilerne således gråmetallic med lysgrønne markeringer.

Forhandlingerne med de eksisterende kørere gik ikke godt, og måske var det lidt med vilje. Button endte hos McLaren, og Barrichello kom til Williams, mens det igen omdøbte hold, nu Mercedes GP, havde snøren ude efter større og i hvert fald tyske kørere.

Valget faldt meget hurtigt på Nico Rosberg, som kom fra Williams, hvor bilen havde gjort livet besværligt for ham i nogle sæsoner, og kort før julen i 2009 kom så den meddelelse, som alle havde ventet på; Michael Schumacher var trukket ud af sin pension og ind i en Mercedes Formel 1-racer på en kontrakt, der skulle vare i 3 år.

Nico Rosberg. Copyright Mercedes GP

Forventningerne var denne gang høje. 2 gode kørere i et verdensmesterhold med solid økonomisk rygdækning burde være opskriften på succes. Mercedes GP gik således ind til sin første sæson i 2010 som noget et tysk landshold, et rent tysk hold med 2 tyske kørere.

Som 2010-sæsonen skred frem, viste det sig dog med større og større tydelighed, at man ikke helt havde ramt plet med raceren, og Michael Schumacher virkede ikke helt som den, man kunne huske fra hans dage hos Ferrari, hvor han i øvrigt også arbejdede sammen med Ross Brawn. Red Bull, McLaren og Ferrari var alle stærkere, og Mercedes måtte kæmpe med Renault om at være 4. bedst. Til manges skuffelse lykkedes det ikke engang for den gamle mester at få én eneste podiepladsering, og resultattavlen sidst på året viste da også, at Rosberg havde klaret sig bedst af de 2.

Til 2011-sæsonen havde Mercedes fået fingre i de sidste af Ross Brawns aktier, og samtidig havde man ansat en tidligere Renaultchef til at klare det daglige arbejde hjemme på fabrikken i Brackley, England. Det gav Ross Brawn mere tid og frihed til at koncentrere sig om det, han er god til, nemlig at lede holdet under løbene.

En af de nye ting til denne sæson var den såkaldte DRS-vinge, som er et system, hvor køreren kan åbne hækvingen på forudbestemte dele af banen for at opnå en overhalingsfordel. Mercedes GP havde til 2011-sæsonen valgt at lave en meget aggressiv åbning, som ganske vist gav masser af topfartseffekt, men som også efterlod vognen meget urolig, når vingen lukkedes igen.

Michael Schumacher. Copyright Mercedes GP

Igen måtte Mercedes lide samme tort som året før. Red Bull var urørlige, især med Sebastian Vettel bag rattet, og når Vettel ikke vandt, stod McLaren klar til at gøre det.

Michael Schumacher var begyndt at genfinde noget af sin ungdoms aggressivitet på banen, men i det lange løb var han stadig efter sin holdkammerat Nico Rosberg, om end det nu var meget tættere, og havde det ikke været for flere exits til Schumacher, kunne resultatet nemt have været omvendt. Red Bull, McLaren og Ferrari kom ingen af de 2 herrer dog i nærheden af.
Ved afslutningen på sæsonen var status en 4. plads i konstruktørmesterskabet, mens Rosberg og Schumacher endte på hhv. 7. og 8. pladsen blandt kørerne.

Da Ross Brawn havde en glorværdig karriere bag sig hos Ferrari, hvor italienerne stort set ryddede bordet hvert år, kendte han også de folk, han ville have. Ferraris aerodynamiker fra storhedsdagene blev pludseligt til rådighed, og han blev meget hurtigt hyret af Mercedes GP til at starte udviklingen af 2012-raceren, som også får navnet AMG sat på, ligeom det kendes fra de øvrige motorsportsklasser fra Mercedeskoncernen, samt fra deres high performance gadebiler.

2012 startede som en gang blandede bolsjer for det ambitiøse hold. Mens Rosberg hentede teamets og sin egen første sejr allerede i sæsonens tredje løb i Kina, og senere supplerede denne med en 2. plads i Monaco, måtte Schumacher lide den tort at udgå i 5 af sæsonens 7 første løb. Det stod hurtigt klart, at Mercedesraceren hverken havde farten eller pålideligheden til at være med i den sjove del af feltet, og sæsonen udviklede sig til lidt af en ørkenvandring.
Mercedes måtte tage til takke med en 5. plads i konstruktørmesterskabet, hvor Lotus og de 3 sædvanlige topteams Red Bull, McLaren og Ferrari placerede sig foran den tyske gigant. I kampen om kørernes VM blev det blot til en 9. plads til Rosberg og en 13. plads til Schumacher.

Michael Schumacher bekendtgjorde tidligt efter sæsonen, at han ikke ønskede at forny sin kontrakt med Mercedes. Han ville nu endegyldigt gå på pension, og i hans sted blev Lewis Hamilton hentet hos McLaren. Den unge brite, som i 2008 havde vundet VM i sin blot 2. sæson i sporten, skulle sparke nyt liv i teamet og give dem et tiltrængt løft.

Samtidig oprustede Mercedes på det organisatoriske plan, hvor Toto Wolff med en fortid hos Williams erstattede Norbert Haug som motorsportschef, og Niki Lauda blev indsat som bestyrelsesformand i teamet, som nu officielt hed Mercedes AMG Petronas F1 Team.

Niki Lauda og Toto Wolff. Copyright Daimler-Benz

Det stod hurtigt klart, at teamets 2013 racer var betydeligt mere konkurrencedygtig end de forrige års racere havde været. I sæsonens første 3 løb var Lewis Hamilton på podiet 2 gange, og Nico Rosberg sejrede i både Monaco og England. Hamilton hentede sin første sejr med Mercedes i det ungarske Grand Prix, og briten kæmpede faktisk med om 2. pladsen i kørernes mesterskab indtil meget sent i sæsonen. Hamilton udgik kun af ét af sæsonens 19 løb og hentede således masser af point til mesterskabet. Rosberg var knap så stabil, men 2013 sæsonen markerede ikke desto mindre et væsentligt løft i forhold til de tidligere sæsoner.

Qua racernes forbedrede pålidelighed og moden og velovervejet kørsel fra de 2 piloter, lykkedes det for Mercedes at overhale både Ferrari, McLaren og Lotus i kampen om konstruktørernes mesterskab. Kun Red Bull sluttede bedre end den tyske gigant, som således i 2013 etablerede sig som et af de absolutte topteams. I kampen om kørernes mesterskab rakte bestræbelserne til en 4. plads til Hamilton og en 6. plads til Rosberg.

Lewis Hamilton og Nico Rosberg. Copyright Daimler-Benz

2014 skulle vise sig at blive ét langt triumftog for Mercedes AMG. Allerede i de officielle pre-season tests viste teamet gode tegn, og som sæsonen skred frem, stod det klart, at Mercedes uden sammenligning var det det team, som havde fortolket og udnyttet det nye reglement med tilbagevenden til turbomotorer bedst. Teamets 2014 racer, W05, var suverænt den hurtigste bil på gridden, og da den samtidig viste sig at være særdeles pålidelig, var der reelt ingen konkurrenter til de 2 Mercedes kørere. Kampen om VM udviklede sig derfor hurtigt til en duel mellem Hamilton og Rosberg, som tilsammen vandt 16 af sæsonens 19 løb. Undervejs i sæsonen var de 2 teamkammerater ofte i nærkamp med hinanden, og mod slutningen af sæsonen var luften iskold mellem de 2 sider af garagen.
Kampen varede ved til allersidste løb i Abu Dhabi, men i sidste ende var det Lewis Hamilton, som fortjent kunne lade sig hylde som verdensmester.
Teamet havde i suveræn stil sikret sig konstruktørtitlen adskillige løb før sæsonen sluttede.

Lewis foran Nico. Copyright Daimler Benz

På trods af den intense kamp i 2014 mellem Hamilton og Rosberg, en kamp som ikke altid var stueren, går Mercedes ind til 2015 sæsonen med et uændret kører line-up. Lewis Hamilton og Nico Rosberg fortsætter begge hos de forsvarende verdensmestre, og selvom teamet ikke udadtil ligner et harmonisk og velfungerende team, så må de regnes som storfavoritter til at gentage bedriften fra 2014.

Mercedes fortsatte hvor de slap i 2014 med at vinde og vinde og vinde. Det var kun Ferrari som formåede at drille tyskerne ved få lejligheder, hvor de røde fra Italien snuppede sejrene fra tyskerne. Der var dog ikke tvivl om at Mercedes ville ende med at snuppe titlen når sæsonen var omme. Lewis Hamilton var suveræn i den første halvdel af sæsonen, mens Nico Rosberg sluttede bedst af. Da sæsonen var sluttet vundet 16 ud af 19 løb og taget pole position i 18 ud af 19.

Der var dog en masse intern drama i sæsonen, hvilket gør det spændende at følge 2016 sæsonen fordi hvis den interne ballade fortsætter er det nok ikke utænkeligt at en af teamets kørere ryger ud. Dermed er det også sagt at Mercedes naturligvis fortsætter med både den forsvarende verdensmester Lewis Hamilton og den dobbelte vicemester Nico Rosberg.

Lewis Hamilton er verdensmester 2014. Copyright Mercedes AMG

Personer
Bestyrelsesformand Niki Lauda
Motorsportschef Toto Wolff
Teamchef Paddy Lowe
Teknisk direktør Geoffrey Willis
Chefingeniør Aldo Costa
Chef aerodynamiker -
Direktør for motor og elektronik Andy Cowell
Piloter Lewis Hamilton,
Nico Rosberg,
Pascal Wehrlein


Bilen
Navn F1 W06 Hybrid
Dæk Pirelli
Længde 5000 mm
Bredde 1800 mm
Højde 950 mm
Sporvidde (foran) -
Sporvidde (bagerst) -
Akselafstand -
Chassis Monocoque formet af kulfibre og en bikubeagtig kompositstruktur.
Gear Semi automatisk 8-trins gearkasse, + bakgear, elektronisk styret
Bremser Ventilerede kulfiber Brembo skivebremser m/ brake-by-wire
Vægt 702 kg inkl. kører, kamera, vand og smøremiddel


Motor
Navn Mercedes
Cylindervinkel 90 grader V6 med turboladning
Ydelse -
Køling -
Tændrør -
Motorstyring -
Benzin -
Motorvægt -


Diverse oplysninger
Homepagehttp://www.mercedes-gp.com
Team ejerMercedes
Antal sejre65
Antal poles78
Antal point (alle år)3590
Antal startede grand prix'er152
Kørere 201744. Lewis Hamilton
77. Valtteri Bottas


2017 sæsonen


Nr. Løb Kørere Placeringer Point
2 Australien Hamilton/Bottas 2/3 18/15
3 Kina Hamilton/Bottas 1/6 25/8
4 Bahrain Hamilton/Bottas 2/3 18/15
5 Rusland Bottas/Hamilton 1/4 25/12
6 Spanien Hamilton/Bottas 1/17 25/0
7 Monaco Bottas/Hamilton 4/7 12/6
8 Canada Hamilton/Bottas 1/2 25/18
9 Aserbajdsjan Bottas/Hamilton 2/5 18/10
10 Østrig Bottas/Hamilton 1/4 25/12
11 England Hamilton/Bottas 1/2 25/18
12 Ungarn Bottas/Hamilton 3/4 15/12
13 Belgien Hamilton/Bottas 1/5 25/10
14 Italien Hamilton/Bottas 1/2 25/18
15 Singapore Hamilton/Bottas 1/3 25/15
16 Malaysia Hamilton/Bottas 2/5 18/10
Japan Hamilton/Bottas 1/4 25/12
I alt i 2017 2017
Sidste år