Mercedes AMG

Mercedes W11 EQ shakedown på Silverstone 2020.. Copyright: Mercedes AMG

Historisk hænger det nuværende Mercedes AMG sammen med Honda, der af økonomiske problemer trak sig fra Formel 1 i 2008, hvorefter den daværende teamchef Ross Brawn købte holdet for en skilling.

Med Honda helt ude af Formel 1 måtte Brawn på udkig efter en motor andetsteds, og en aftale med Mercedes kom i hus. Teamet blev nu omdøbt til Brawn GP.

Forventningerne var ikke store i paddocken og blandt medierne, men Brawn GP var blandt de få hold på gridden, der havde fortolket de nye diffuserregler for 2009 på en friere, men stadig lovlig måde, og af den vej havde teamet opnået meget mere downforce end hovedparten af konkurrenterne. Diffuseren blev hurtigt kopieret af de andre hold, men Jenson Button var stort set urørlig og briten tog verdensmesterskabet og Brawn GP konstruktørmesterskabet det år.

De nærmeste konkurrenter havde fundet opskriften, og begyndte at tage point i 2009-sæsonen. Måske i erkendelsen af at penge var nødvendige, og måske fordi Ross Brawn var mere interesseret i at skabe resultater på banen end i at drive forretningen bag et Formel 1-hold, blev holdet overraskende solgt til Mercedes. Den tyske fabrik havde hidtil leveret motorer til McLaren.

Vejen var banet for et rent Mercedes fabrikshold, nu med Nico Rosberg, der hidtil havde kørt for Williams, som kører. Kort før julen 2009 kom så den meddelelse, som alle havde ventet på. Den syvdobbelte verdensmester Michael Schumacher havde sat sin pension på hold og tegnede nu 3-årig kontrakt med Mercedes.

Forventningerne var høje. To gode kørere i et verdensmesterteam med solid økonomisk rygdækning burde være opskriften på succes. Som 2010-sæsonen skred frem, viste det sig dog med større og større tydelighed, at man ikke helt havde ramt plet med raceren, og Schumacher virkede ikke helt som den, man kunne huske fra de dominerende Ferrari-dage. Mercedes måtte kæmpe hårdt med Renault, men sluttede dog på 4. pladsen i mesterskabet.

I 2011-sæsonen var Red Bull var urørlige, især med Sebastian Vettel bag rattet, og når Vettel ikke vandt, stod McLaren klar til at gøre det. Ved sæsonafslutningen var status igen en 4. plads i konstruktørmesterskabet.

Op til 2012-sæsonen hyrede Ross Brawn Ferraris aerodynamiker, og han startede udviklingen af raceren, som nu fik tilføjet navnet AMG. Mens Rosberg hentede teamets og sin egen første sejr allerede i sæsonens tredje løb i Kina, og senere supplerede den med en 2. plads i Monaco, måtte Schumacher lide den tort at udgå i fem af sæsonens syv første løb. Det stod hurtigt klart, at Mercedes-raceren hverken havde farten eller pålideligheden, og sæsonen udviklede sig til lidt af en ørkenvandring, hvor Mercedes måtte tage til takke med en 5. plads i konstruktørmesterskabet.

Kort efter bekendtgjorde Schumacher, at han nu endegyldigt gik på pension, og i eksverdensmesterens sted blev Lewis Hamilton hentet ind fra McLaren. Teamets 2013-racer var betydeligt mere konkurrencedygtig end de forrige års racere havde været, og Mercedes sluttede på en 2. plads i konstruktørmesterskabet.

2014 blev ét langt triumftog for Mercedes AMG, der sluttede som suveræn vinder af konstruktørmesterskabet og med dramatiske dueller mellem teamets kørere Hamilton og Rosberg, som tilsammen vandt 16 af sæsonens 19 løb.

I 2015 fortsatte Mercedes, hvor de slap med at vinde og vinde og vinde. Kun Ferrari formåede at drille tyskerne ved få lejligheder, hvor de røde fra Italien snuppede sejrene. Alligevel vandt Mercedes titlen.

Samme billede tegnede sig i 2016 med Rosberg som mester og teamet fortsatte med samme styrke i 2017, 2018 og 2019, nu med Hamilton som overbevisende mester i disse år. Ingen over, ingen under de suveræne tyskere.

2020 starter med Lewis Hamilton og Valtteri Bottas som kørere.

Diverse oplysninger
Homepagehttp://www.mercedesamgf1.com/
HovedsponsorPetronas
Team ejerMercedes
Antal sejre93
Antal poles104
Antal point (alle år)5111
Antal startede grand prix'er198
Kørere 202044. Lewis Hamilton
77. Valtteri Bottas


VM gennem tiderne

År Kørere VM point VM placering
2010 ... 214 4
2011 ... 165 4
2012 ... 142 5
2013 ... 360 2
2014 ... 676 1
2015 ... 703 1
2016 ... 765 1
2017 ... 668 1
2018 ... 655 1
2019 ... 739 1

2019 sæsonen

Nr. Løb Kørere Placeringer Point
1 Australien Bottas/Hamilton 1/2 26/18
2 Bahrain Hamilton/Bottas 1/2 25/18
3 Kina Hamilton/Bottas 1/2 25/18
4 Aserbajdsjan Bottas/Hamilton 1/2 25/18
5 Spanien Hamilton/Bottas 1/2 26/18
6 Monaco Hamilton/Bottas 1/3 25/15
7 Canada Hamilton/Bottas 1/4 25/13
8 Frankrig Hamilton/Bottas 1/2 25/18
9 Østrig Bottas/Hamilton 3/5 15/10
10 England Hamilton/Bottas 1/2 26/18
11 Tyskland Hamilton/Bottas 9/15 2/0
12 Ungarn Hamilton/Bottas 1/8 25/4
13 Belgien Hamilton/Bottas 2/3 18/15
14 Italien Bottas/Hamilton 2/3 18/16
15 Singapore Hamilton/Bottas 4/5 12/10
16 Rusland Hamilton/Bottas 1/2 26/18
17 Japan Bottas/Hamilton 1/3 25/16
18 Mexico Hamilton/Bottas 1/3 25/15
19 USA Bottas/Hamilton 1/2 25/18
20 Brasilien Hamilton/Bottas 7/20 6/0
21 Abu Dhabi Hamilton/Bottas 1/4 26/12
I alt i 2019 739
Sidste år | Næste år

2019 formkurve (løbsresultat) for Valtteri Bottas og Lewis Hamilton