Qatars GP: Verstappen suveræn i løbet

Max Verstappen tog føringen fra George Russel allerede i tredje sving og derefter kunne hollænderen køre sin Red Bull hjem. Der var dog meget andet at bemærke i løbet: Uheld, tabte sidespejle og diverse straffe. Læs BMF1.dks løbsresumé hér.

Qatars Grand Prix 2024 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 2/12 2024 klokken 08:12

Max Verstappen skulle have startet på pole position, men fik en straf for at have blokeret for George Russell under kvalifikationen, samt at have kørt for langsomt. Dermed var hollænderen sat tilbage til P2, bag Russell. Det fik Verstappen dog hurtigt rettet op på - da starten gik, fik han dækket effektivt af for Russell, som så måtte se sig overhalet af både Max Verstappen og Lando Norris.

Qatars Grand Prix 2024. Sejr til Max VerstappenQatars Grand Prix 2024. Sejr til Max Verstappen
Copyright Red Bull Contentpool


I starten kom Lewis Hamilton til at tyvstarte og fik hurtigt en 5s straf for den forseelse.

Tabt sidespejl skabte kaos

På omgang 30 tabte Alex Albon sit højre sidespejl midt på start-mål langsiden. Spejlet fløj umiddelbart væk fra det hurtige spor. Kørerne blev advaret med gult flag, men alligevel ramte Bottas det kort efter, hvilket spredte en lang række meget skarpe kulfiber-dele.

Hård straf til Norris

Da der var gult flag på start-mål langsiden, lå Norris og jagtede Verstappen som lå forrest. Verstappen lettede foden fra speederen som reglerne for gult flag dikterer. Dette glemte Norris tilsyneladende og Verstappen meldte også hurtigt tilbage over radioen at Norris havde indhentet ham på langsiden, hvilket tydede på at britten ikke havde sænket farten.

Dette var løbets stewards enige i, og Norris fik en hård straf på 10 sekunders stop-and-go, hvilket er en samlet tidsstraf på knap 35 sekunder. Dermed var Norris ude af kampen om sejren og han sluttede til sidst på tiendepladsen. Efter løbet undskyldte Norris til McLaren-teamet og sagde at han havde svigtet teamet.

Zhou lettet

Zhou sluttede løbet på ottendepladsen, og fik sæsonens første point til Kick Sauber teamet. Kineseren kaldte resultatet for en "Kæmpe lettelse".

Kevin Magnussen fik også point hjem med en niendeplads, men lå til et bedre resultat da safety car blev sendt ud. Dette ødelagde løbet for danskeren, som nu kan se frem til Abu Dhabis Grand Prix om en uge, med kun 5 point op til Alpine Racing i konstruktørernes mesterskab, for Haas-teamet.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 2. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1T31:05.323 2 25
2. 5. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1T31:11.354 2 18
3. 4. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
1T31:12.142 2 15
4. 1. George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T31:19.427 2 12
5. 11. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
1T31:22.105 2 10
6. 7. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
1T31:22.799 2 8
7. 8. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1 Team
P
1T31:25.190 2 6
8. 12. Guanyu Zhou Stake F1 Team Kick Sauber
P
1T31:30.683 2 4
9. 10. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1T31:37.500 2 2
10. 3. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1T31:41.085 2 2
11. 13. Valtteri Bottas Stake F1 Team Kick Sauber
P
1T31:55.566 2 0
12. 6. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T32:01.445 2 0
13. 14. Yuki Tsunoda Visa Cash App RB
P
1T32:06.423 2 0
14. 17. Liam Lawson Visa Cash App RB
P
1T32:07.979 2 0
15. 16. Alexander Albon Williams Racing
P
56 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
16. 18. Nico Hülkenberg Moneygram Haas F1 Team
P
39 omg. 2 0
17. 9. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
38 omg. 2 0
18. 15. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
8 omg. 2 0
19. 19. Franco Colapinto Williams Racing
P
0 omg. 2 0
20. 20. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
0 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Qatars GP: Kvalifikation Officielt. Ocon ude »