USA´s Grand Prix; løbsresumé: Verstappen vinder

Max Verstappen tog en dominerende sejr sent søndag aften dansk tid og er nu kun 40 point fra føringen i verdensmesterskabet.

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 20/10 2025 klokken 07:10

Max Verstappen førte løbet fra start til slut, mens Norris sluttede som nummer to efterfulgt af Leclerc på trejdepladsen. Oscar Piastri sluttede som nummer fem.

I modsætning til lørdagens sprintløb, var det denne gang en start uden dramatik, og Verstappen forsvarede sin føring ind i første sving, mens Leclerc fandt vej forbi Norris og op på andenpladsen.

Et par omgange efter kom Sainz og Antonelli i nærkontakt, og det fremkaldte kortvarigt en Virtual Safety Car. Sainz forsøgte sig med en overhaling ind i sving 12 og ramte Antonelli. Sainz måtte senere stoppe og parkere på banen.

Løbet blev givet frit på omgang ni, hvor Norris flere gange efterfølgende forsøgte sig med overhalinger på Leclerc, der dog forsvarede sig klogt. Samtidig kæmpede Piastri med pace og tabte terræn til de forreste.

Verstappen var omtrent 6,5 sekunder foran Norris og Leclerc, og Norris var stadig ivrig efter at finde vejen forbi Leclerc. Så ivrig at det endte med at koste briten et sort/hvidt flag, da han flere gange blev fanget af track limits. På omgaang 21 lykkedes det for Norris at få timet sit overhalingsforsøg og henvise Leclerc til tredjepladsen.

Efter løbets første og eneste pitstop runde var Verstappen solidt i front foran Leclerc, Norris, Hamilton, Piastri, Russell, Tsunoda, Bearman, Hülkenberg og Alex Albon.

Bearman havde en enkelt ekskursion til det grønne græs på grund af et overhalingsforsøg på Tsunoda, der dog i stedet kostede en tabt placering til Hülkenberg.

Leclerc og Ferrari havde haft held med strategisk at bringe sig op på andenpladsen, men på omgang 51 var Norris endnu engang hurtigere og fandt vejen forbi ind i sving 11.

Verstappen tog sin syvende sejr i USA med Norris på andenpladsen efterfulgt af Leclerc, Hamilton, Piastri, Russell, Tsunoda, Hülkenberg, Bearman og Fernando Alonso på 10. pladsen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1T34:00.161 2 25
2. 2. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1T34:08.120 2 18
3. 3. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1T34:15.534 2 15
4. 5. Lewis Hamilton Scuderia Ferrari
P
1T34:28.697 2 12
5. 6. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
1T34:29.839 2 10
6. 4. George Russell Mercedes-AMG Petronas
P
1T34:33.617 2 8
7. 13. Yuki Tsunoda Oracle Red Bull Racing
P
1T34:52.875 2 6
8. 11. Nico Hülkenberg Stake F1 Team Kick Sauber
P
1T34:57.410 2 4
9. 8. Oliver Bearman Moneygram Haas F1 Team
P
1T35:04.883 2 2
10. 10. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1
P
1T35:10.162 2 1
11. 12. Liam Lawson Racing Bulls
P
1T35:13.370 2 0
12. 18. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1
P
1T35:14.939 2 0
13. 7. Kimi Antonelli Mercedes-AMG Petronas
P
1T35:15.907 2 0
14. 19. Alexander Albon Williams Racing
P
1T35:20.161 2 0
15. 17. Esteban Ocon Moneygram Haas F1 Team
P
1T35:23.204 2 0
16. 20. Isack Hadjar Racing Bulls
P
1T35:32.968 2 0
17. 15. Franco Colapinto BWT Alpine F1 Team
P
55 omg. 2 0
18. 16. Gabriel Bortoleto Stake F1 Team Kick Sauber
P
55 omg. 2 0
19. 14. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
55 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
20. 9. Carlos Sainz Jr. Williams Racing
P
5 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)