Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 21/10 2018 klokken 21:10
Hamilton kunne lægge fra land fra pole position, men Raikkonen kom hurtigt op på siden og fik klemt sig forbi og tog føringen, Vettel kom også fornuftigt med, mens der længere nede i feltet var kæmpe kontakt mellem en række biler. Stroll og Alonso blev meldt til at være implicerede. Grosjean var også med i sammenstødet og sejlede ned gennem feltet sammen med Leclerc. Det viste sig senere at Stroll på det nærmeste havde torpederet Alonso. Grosjean fejlbedømte nedbremsningen til sving 12 og gled direkte ind i Leclerc, der snurrede rundt. Lance Stroll fik efterfølgende tildelt en gennemkørselsstraf for episoden.
Vettel satte efterfølgende et angreb ind på Ricciardo, hvor han i første omgang kom forbi, men Ricciardo slog tilbage. Vettel forsøgte igen, men havde kontakt med Ricciardo, og Vettel sendte sig selv ud i en snurretur og langt ned gennem feltet - nøjagtig som i Japan. Vettel slukkede endegyldigt sit eget mikroskopiske håb om titlen med den satsning.
Alt dette kørte Verstappen uden om, der fra sin startplads som nummer 18 nu var oppe som nummer 9 efter første omgang. Det hjalp hollænderen op i den sjove ende relativt nemt, hvilket sparede ham en masse omgange ift. dækslid, som han nu kunne gøre brug af.
Magnussen var efter de første omgange avanceret to pladser frem, mens Vettel allerede var i hurtig fremmarch, og oppe i front var Raikkonen allerede over to sekunder foran Hamilton.
Efter de første 10 omgange havde Raikkonen stabiliseret sit forspring på omkring to sekunder til Hamilton, mens Ricciardo desværre måtte parkere sin racer efter hårnålesvinget. Det gav dog dansk optimisme, da det skubbede Magnussen op på tiendepladsen. For at gnide salt i såret var Verstappen i mellemtiden avanceret videre op som nummer fire. Det har bare ikke været sjovt at være Ricciardo den seneste tid.
Det bragte en virtuel safetycar på banen, hvilket betød at Hamilton hurtigt og på snu vis fik lukket hullet op til Raikkonen, mens Vettel lige nøjagtig havde nået at overhale Sainz inden. Enkelte kørere gik i pit og satsede på at skifte og køre til mål, mens Hamilton blev meddelt, at han skulle pitte modsat af Raikkonen. Hamilton gik derfor i pit på slutningen af omgang 11.
Hamilton var med det samme ude og smække pedalen ud gennem gulvet på raceren, mens Bottas meget belejligt fik besked på, at teamkammeraten var på vej op bagfra, og at han ikke skulle holde ham tilbage. Det skete relativt hurtigt, og Hamilton havde nu små fem sekunder op til Raikkonen. Raikkonen havde endnu ikke pittet.
Hamilton var efterhånden her og der og alle vegne på Raikkonen, der dog forsvarede sig med iskold finsk kølighed over en række omgange inden, at Hamilton endelig fik brudt isen og kørte forbi, men det var nok også det hårdeste, Hamilton havde kæmpet denne sæson. Raikkonen gav pladsen, da han dykkede i pit på slutningen af omgang 21.
Samtidig blev det meldt ind, at Sainz modtog en straf på fem sekunder for at have tilegnet sig en uretmæssig fordel i starten af løbet. Straffen skulle afvikles sammen med hans næste pit-stop.
Til trods for en DNF for Ricciardo, så var Red Bull stadig levende og ville lege med. Således lykkedes det for Verstappen og genierne i garagen og lave et undercut på Bottas og dermed sende finnen en plads tilbage. Smart taktisk træk.
Mens Raikkonen forsøgte at holde sig inden for pit-stop afstanden på Hamilton, så meddelte Vettel, at hans bagdæk var færdige, mens ham kom under stadig større pres fra Verstappen, der på elegant vis kørte sig forbi på ydersiden af Vettel i sving 16/17, mens Vettel efterfølgende gik i pit.
Længere nede i feltet gjorde Magnussen god væsen af sig og satte Perez til vægs og holdt tænderne i sin niendeplads og satte nu jagten ind på Ocon. Leclerc fik lidt senere besked på at køre bilen i pit og udgik som den fjerde mand.
Oppe i front begyndte Hamilton at tabe tid til både Raikkonen og Verstappen. Hamilton tabte op mod halvandet sekund pr. omgang samtidig med, at trafikken også begyndte at spille ind. Med 20 omgange igen var forspringet fra Hamilton ned til Raikkonen nu nede på 10 sekunder, mens Vettel samtidig satte hurtigste omgang. Hamilton kom også på radioen og gav udtryk for, at dækkene begyndte at gøre ondt. Hamilton pittede derfor på slutningen af omgang 37 og overlod førstepladsen til Raikkonen, mens Vettel nu også kom tæt på igen. Det tegnede til at blive en rigtig spændende afslutning.
Det begyndte at spidse til med 10 omgange tilbage. Verstappen var to sekunder efter Raikkonen på andenpladsen, Hamilton små to et havlt sekunder efter Verstappen. Derefter Bottas omtrent 12 sekunder efter og så Vettel med ét sekund op til Bottas. Teoretisk var chancen for en sejr til Raikkonen til stede, men det ville kræve maksimal pleje af dækkene samtidig med, at Hamilton og Verstappen ville komme tættere og tættere på.
Verstappen forsøgte alt, hvad han kunne, men han manglede lige det sidste for at køre sig under sekundet på Raikkonen i front og derved skaffe sig DRS. Den samme problematik havde Hamilton på Verstappens, mens Vettel til gengæld formåede at køre sig under et sekund på Bottas.
Det blev lige ved og næsten for både Verstappen og Hamilton, der ikke formåede at avancere yderligere på de døende omgang. Det var dog lige ved at lykkes for Hamilton, der satte et sidste angreb ind på Verstappen, der denne gang forsvarede sig helt fair and sqaure, hvilket tvang Hamilton af banen, hvilket dog ikke kostede synderligt. Vettel formåede dog i sidste ende at køre sig forbi Bottas og skubbe den endelige kroning af Hamilton som verdensmester en uge.
Dermed kunne Raikkonen efter fem års tørke og 113 løb endelig lade sig hylde som vinder denne søndag aften dansk tid efter en fremragende indsats, hvor teamordre og mesterskab endelig ikke spillede ind på strategien.
Flot og velfortjent sejr til Raikkonen, der nåede at sætte et fint ekstra punktum på sin karriere hos Ferrari.