Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 17/10 2025 klokken 23:10
Formel 1 er tilbage, og denne gang gælder det en perle på kalenderen – nemlig Austin – hvor der er garanti for god underholdning og en masse ømme nakkemuskler. Banen er nemlig en af de få, hvor der køres mod uret.
Det er den 19. weekend på kalenderen, hvilket betyder, at kampen om verdensmesterskabet nærmer sig sin afslutning.
Denne weekend er speciel – det er nemlig en af de få sprintweekender på kalenderen.
Denne session gælder første træning, og i og med at det er en sprintweekend, er det også weekendens eneste træning. Senere i dag går det nemlig løs med sprintkvalifikationen.
Banen er 5,513 km lang og har 20 sving, så der er rig mulighed for overhalinger denne weekend. Den forholdsvis lange bane betyder også, at der skal tilbagelægges hele 56 omgange, før det ternede flag bliver luftet søndag.
En anden ændring denne weekend – da det er sprintweekend – er, at hver kører kun har 12 sæt dæk til rådighed.
Endnu mere unikt er det, at Pirelli har valgt at springe C2-dækket over. Kørerne har altså C1 som hårdt dæk, C3 som medium og C4 som blødt.
Vejret er let skyet med 29 grader i luften og 39 grader på asfalten. Der er lovet 31 grader resten af weekenden, så det betyder, at aircondition og køleveste igen bliver hevet frem fra gemmerne i Austin.
Der er heftig aktivitet fra start, og samtlige kørere er ude på banen inden for få minutter.
Alle kørere starter på hard-dækket. Det er nemlig ikke et specielt populært dæk denne weekend, til trods for at banen er dækkrævende.
Sainz, Verstappen og Albon lægger ud i front i denne session, men Norris får hurtigt sneget sig ind foran. Ferrari er igen en joker denne weekend, og McLaren burde nok have skruet en af de hurtigste biler sammen.
Hadjar ryger en tur af banen, da han bliver forstyrret af trafikken – og den er til at føle, når samtlige kørere er ude på samme tid.
Han er en tur af banen igen i sving 5, hvor han havde for meget fart med ind i svinget. Grundet de gode asfaltarealer efter svinget kunne han dog skære hjørnet og fortsætte ufortrødent ud på banen igen.
19 minutter inde skærer Hamilton en god sjat af sin tid og sniger sig op i toppen af feltet – hele 0,5 sek. foran Verstappen.
Rødt flag. Stroll kører over kerben og smider en del fra raceren på banen.
25 minutter inde er banen klar igen, og Russell, Hadjar og Albon er de første kørere ude. De følges hurtigt af resten af feltet.
To tredjedele inde i sessionen kører de fleste stadig på hard-dæk, hvilket er interessant – de sparer tydeligvis nye dæk til weekendens andre sessioner.
Sainz er ude – Ferrari har hevet bilen ind i garagen for at undersøge raceren, og han når ikke mere denne session.
Hamilton melder over radioen, at speederen er glat af en eller anden årsag.
48 minutter inde kommer dagens første medium-dæk på banen. Tsunoda går all-in, og japaneren har taget de blødeste dæk på Red Bull-bilen. Verstappen leger også med og har iklædt sig et sæt bløde dæk. Sjovt nok har de kun fire sæt til rådighed.
Hadjar spørger, om motoren er okay, men ingeniøren fortæller, at han manglede 0,2 sek. på sidste omgang – og bekræfter derefter, at motoren ikke er okay.
Tsunoda får kæmpe overstyring i svingkombinationen, men når at redde den.
Verstappen melder, at han vil i pit, da bunden rammer asfalten for meget.
Norris slutter sessionen i front med Piastri lige bag sig. Herefter er Alonso overraskende kommet op på tredjepladsen.
Du kan se resultatet for sessionen i tabellen nedenfor.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
OM SKRIBENTEN

Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.