Tyrkiets GP: 3. frie træning

En regnvåd og meget fedtet bane, var hvad der udfordrede Formel 1 feltet her til formiddag, da 3. træning blev afviklet. Gasly endte som hurtigste mand, tæt forfulgt af Verstappen og Perez. Hamilton sluttede i bunden af feltet.

Gasly vinder . Copyright Red Bull

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 9/10 2021 klokken 12:10

En meget våd bane, betød at der ikke var den store aktivitet i starten af denne 3. træning, men efter at der var blevet prøvet lidt, kom der for alvor biler ud.

Det betød at der, relativt hurtigt, kom et spor i banen, hvor der var et ganske fornuftigt vejgreb, hvilket igen betød at tiderne faldt voldsomt, hen mod afslutningen af træningen.

Red Bull, der ikke var der hvor de fleste havde forventet under fredagens to træninger, viste pludselig stor styrke på den fedtede bane, mens Mercedes helt modsat, faldt voldsomt tilbage.

Hamilton valgte tideligt at kører i garagen med Mercedesen. Om det var for at skåne bilen eller om der var et problem, var der ingen meldinger om. Det kunne også være for at spare på Intermeda dækkene, som de måske får brug for til kvalifikationen.

Med 10 minutter igen, var der et næsten tørt spor, der under kvalifikation ville have fået hold til at satse og komme ud på sliks, men når det kun er træning, var der mere forsigtighed så der var ingen der ville tage det sats.

Med Pierre Gasly i AlphaTauri som hurtigste mand, ser det godt ud for de Honda motoriserede biler, da Red Bull var 2 og 3. Men om det var retvisende var nok noget mere tvivlsomt, da især Gaslys tid blev sat relativt sent, uden de normalt hurtigste folk var ude og svarer igen.

George Russell var den der slap dårligst fra 3. træning, da han på sin udomgang, tidligt i træningen, kørte af og endte i gruset, som han så blev bugseret væk fra og ikke kunne komme tilbage i garagen igen. Så ingen tid til ham.

Eneste mand, der fik sat en tid, der var langsommere end Hamilton, var Latifi, der ikke var glad for at kører på den fedtede bane.

Hos HAAS viste Schumacher, at han kunne noget af det som hans far var så god til, da han kørte den langsomme racer op på P13, med en tid der var mere end et sekund hurtigere end Marzepin i den anden HAAS.

Spændende om kvalifikationen også bliver våd.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:30.447 + 0.000 19
2. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:30.611 + 0.164 11
3. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
1:30.684 + 0.237 13
4. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
1:31.262 + 0.815 22
5. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:31.543 + 1.096 18
6. Fernando Alonso BWT Alpine F1 Team
P
1:31.545 + 1.098 15
8. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:31.981 + 1.534 21
9. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:31.996 + 1.549 8
10. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
1:32.089 + 1.642 17
12. Sebastian Vettel Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:32.111 + 1.664 14
13. Mick Schumacher Moneygram Haas F1 Team
P
1:32.228 + 1.781 23
14. Daniel Ricciardo McLaren Formula 1 Team
P
1:32.270 + 1.823 18
15. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:32.314 + 1.867 18
16. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:33.348 + 2.901 11
17. Nikita Mazepin Moneygram Haas F1 Team
P
1:33.425 + 2.978 14
18. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:33.636 + 3.189 5
19. Nicholas Latifi Williams Racing
P
1:35.681 + 5.234 8
20. George Russell Williams Racing
P
0:00.000 - 2
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Tyrkiets GP: 2. frie træning Tyrkiets GP: Kvalifikationen LIVE. Hamilton på pol »