Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 23/7 2022 klokken 15:07
I går meddelete Ferrari, at man var tvunget til at udskifte den elektroniske kontrolenhed på Carlos Sainz' PU (power unit). Årsagen var den heftige brand i spanierens bil under Østrigs Grand Prix. Dette sendte Ferrarien ti pladser ned på startgridden til søndagens grandprix på Paul Ricard-banen i Le Castellet, Frankring.
I dag har Ferrari oplyst, at man giver bilen den helt store tur, idet ingeniørerne er gået skridtet videre og nu udskifter både forbrændingsmotor, turlader, MGU-H og MGU-K. Hele herligheden koster en tur ned på bageste startrække søndag.
Men "når det regner på præsten, drypper det på degnen," siger et dansk ordsprog, og det gælder åbenbart også i Formel 1.
Således oplyser Haas F1 efter dagens træning, at Kevin Magnussens bil ekviperes med en ny motor, turbolader, MGU-K og MGU-H. Og når proppen alligevel er af, gav mekanikerne også danskerens Haas VF-22 et frisk udstødningssystem.
Den hurtigste af de to Ferrari-motoriserede biler skal derfor starte næstbagerst på P19 til søndagens grandprix.