Formel 1 er motorsportens kongeklasse og ingeniørernes legeplads. Meningen med Formel 1 er at bygge den bedste bil, indenfor et bestemt regulativ.
Derfor bliver der nærlæst samtlige regler, for at finde smuthuller der kan snige raceren foran resten af holdene på gridden.
Mercedes har stillet spørgsmålstegn til Red Bulls bagvinge, som verdensmestrene mener bevæger sig for meget på langsiderne.
Helt konkret så går bagvingen ned ved høj hastighed. Det mindsker vindmodstanden og dermed kører bilen hurtigere.
FIA er bevidste om dette, men de vælger først at introducere nye testmetoder, af den bagerste vinge, i Frankrig. Løbet køres dog først efter Baku.
Det har skabt stor utilfredshed hos Mercedes. De mener, at Red Bull har nydt godt af vingen i Monaco, og får meget gavn af det næste løb i Baku. Baku har tilfældigvis kalenderens længste langside.
Derfor truer Mercedes med at indgive en officiel protest over bagvingen, hvis det viser sig, at Red Bull bruger den i Baku.
Helmut Marko (midten), Christian Horner (th) og Renault F1s teamchef Cyril Abiteboul (tv). Østrigs Grand Prix 2020.
Copyright Red Bull Contentpool
Nu skyder Helmut Marko fra Red Bull dog tilbage med kritik til Mercedes, og Marko peger fingre af tyskernes forvinge.
Marko udtaler nemlig til
Formel1.de
, at Mercedes’ frontvinge har samme “problem” som Red Bulls bagvinge.
”Men jeg synes, han også skal se på sin forvinge. For på ServusTV og også på Sky var der en optagelse, hvor du så, hvor drastisk denne frontvinge nærmer sig jorden.”
Samtidig åbner Marko op for muligheden at smide en protest over frontvingen, hvis det viser sig, at Mercedes gør brug af alvoren.
Det skal nok blive interessant at se, om Helmut Marko og Toto Wolff gør alvor af truslerne, når det går løs i Baku i næste weekend.