Red Bull er nødt til at være ærlige over for sig selv:
Hvis det ikke havde været for Max Verstappen, ville det tidligere østrigske verdensmesterteam ligge i den tunge ende af F1-feltet med ganske få point.
Günther Steiner, tidligere teamchef for Haas, udtaler til det tyske medie
web.de, at det sejrsvante team for mere end svært ved at følge med uden Max Verstappen.
Brasiliens Grand Prix 2022. Günther Steiner står klar på gridden
Copyright Haas F1
„Det kan tage flere år,“ svarer Steiner på spørgsmålet om, hvornår Red Bull finder formen igen.
„Red Bull er i øjeblikket nærmere på vej ned end på vej op. Mekies [den nye teamchef hos Red Bull efter fyringen af Christian Horner] står foran en kæmpe opgave. Gode folk er gået og har fundet sig til rette hos andre teams. Nu må han prøve på at hente topfolk til teamet, og det er svært.”
Günther Steiner mener i øvrigt ikke, at fyringen af Christian Horner kom fuldstændig som lyn fra en klar himmel:
”Uroen i teamet var jo ikke noget nyt. Den kom i løbet af halvandet år, og der kom hele tiden nye problemer til. Og på et eller andet tidspunkt besluttede man så, at der skulle være ro. De sportslige præstationer er der ikke længere, Max Verstappen er utilfreds, og man er nødt til at sørge for, at han føler sig godt tilpas. Derfor prøver man at bygge et nyt hold op hos Red Bull. Jeg håber bare, at der ikke kommer et for stort pres på Laurent Mekies, for han er ingen tryllekunstner.”
Belgiens Grand Prix 2025 - Inden Sprintløbet. Laurent Mekies ny teamchef for Red Bull
Copyright Red Bull Contentpool
I 2026 står Red Bull også over for nye ukendte udfordringer:
„Desuden bygger Red Bull sammen med Ford nu selv motoren. Det er et kæmpe projekt. Det første år kommer det næppe til at være uden problemer.”
Steiners prognose for Red Bull i 2026:
„De kommer til at være i den forreste del af feltet i 2026, men ikke helt fremme. Afstanden til spidsen af feltet vil stadig være der.”