Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 14/5 2022 klokken 13:05
Mercedes har været i fronten af Formel 1 siden 2014, men det kan man ikke de på årets resultatet. George Russell har fået det meste ud bilen, men hans racer er også bedre, end den Williams han havde sidste år.
Man kunne svagt ane de dårlige takter, da vintertestene blev kørt, og svagheden i raceren viste sit grimme ansigt til sæsonåbningen i marts.
Man skulle tro, at store budgetter og kloge hoveder skulle løse problemerne med performance, men fem løb i 2022-sæsonen er det ikke lykkedes for Mercedes endnu.
Mercedes har et minimalistisk design, der burde give lav vindmodstand og høj fart.
Men der er en anden djævel, der driller tyskerne mere, end danskerne gjorde til EM-finalen i 1992.
Porposing er navnet på det det får bilen til at være en hoppebold.
Lewis Hamilton udtaler nu, ifølge Racefans.net, at tyskerne ikke har fundet farten. Bilen er lige så hurtig (eller langsom?) som i årets første løb.
Men teamchefen er optimistisk, for de har fundet glimtet af et sweetspot, hvor det hele bare spiller. Problemet er så bare, at det gemmer sig.
Et andet problem er, at der ikke er korrelation mellem det input kørerne giver, og det dataene viser.
Det seneste løb kunne godt være startskuddet til en spændende sæson fremadrettet. Bilen er nemlig hurtig, når den virker. Problemet er bare, at bilen, ifølge Toto Wolff, smutter ind og ud af performance-vinduet. Og når bilen virker, så er den værdig til champagne på podiet.
Wolff mener dog, at Miami viste vigtige svar i datene, på det store problem. Det er dog, ifølge teamet, uvist om det viser sig i Barcelona næste uge.