Singapores Grand Prix; løbsresumé: Sainz vinder underholdende løb

Carlos Sainz og Ferrari var dominerende det meste af weekenden og søndag aften i Singapore var ingen undtagelse. Dermed sluttede Verstappens hidtil ubrudte sejrsstime i et løb, hvor særligt slutningen gav underholdning for alle pengene.

Italiens Grand Prix 2023 . Copyright Ferrari

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 17/9 2023 klokken 17:09

Carlos Sainz kom godt afsted fra pole og det samme gjorde Charles Leclerc fra tredjepladsen. Faktisk så godt at han undervejs i sin start kørte sig op på andenpladsen og derpå henviste George Russell til tredjepladsen. Hamilton så sit snit til at være med i kampen, men kørte for langt ud i første sving, overhalede Russell i det samme, men måtte senere give pladsen tilbage for at undgå straf.

Det var ikke nogen nem dag på kontoret for hverken Max Verstappen eller Sergio Perez. Førstnævnte nåede ikke længere end tre placering frem igennem den første del af løbet, og en ottendeplads så længe ud til at være det bedste, hollænderen kunne få ud af bilen. Perez lå på samme tidspunkt som nummer 14. Kevin Magnussen og Nico Hülkenberg fulgtes pænt ad som hhv. nummer 9 og 10.

De store dramaer udeblev i en stor del af løbet, men da Logan Sargeant forbremsede sig i et sving og efterladte rester af sin frontvinge, var en safetycar uundgåelig. Det betød pit-stop for næsten samtlige kørere i top 10, dog ikke for Verstappen, der på den måde avancerede op til andenpladsen.

På omgang 23 blev løbet givet frit igen, hvor Sainz med det samme trak fra Verstappen på sine nye dæk. Verstappen kom med det samme under angreb fra Russell, mens Leclerc måtte lave en undvigemanøvre for ikke at ramle ind i dem begge. Hamilton udnyttede kampene og sneg sig forbi Leclerc. Russell overhalede Verstappen, Norris passerede Perez, som havde Hamilton efter sig, som han også gik forbi. Hamilton overhalede derefter Verstappen, og det samme gjorde Leclerc.

Der blev også brug for den virtuelle safetycar, der dog desværre for top fem blev kaldt så sent, at de alle var kørt forbi indgangen til pitten. Omgangen efter satsede Mercedes og bragte både Russell og Hamilton ind omgangen efter og gav dem de gule medium dæk på. De kom ud som nummer fire og fem. Alonso kørte også i pit, men havde fået en fem sekunders straf tidligere for at kørte for langt ud i pit-indkørslen og kunne derfor ikke gøre andet end at se sig selv falde ned gennem feltet.

Med 15 omgange tilbage var Russell og Hamilton omtrent 1,5 sekunder hurtigere end de tre foran. Russell nåede op til Leclerc på omgang 53, overhalede ham gennem sving 14 og kort efter kørte også Hamilton forbi. Længere bagud havde Verstappen måske fundet melodien og kørte sig op i top 6.

Russells næste mål var Norris. Briten var inden for DRS-rækkevidde inden på sin landsmand på andenpladsen på omgang 59 ud af 62. Norris havde dog samtidig DRS på Sainz i front. De første fire kørere var på dette tidspunkt adskilt med mindre end fire sekunder.

Norris forsøgte flere gange en overhaling på Sainz i front, men Sainz fik til sidst lidt luft, da både Russell og Hamilton nu kom faretruende tæt på bagfra

På sidste omgang i løbet forbremsede Russell sig og ramte ind i barrieren. Der var derfor ingen tvivl om sejren, da dette både tog presset af Sainz og Norris på andepladsen. Hamilton kørte sig ind på tredjepladsen, mens Leclerc blev nummer fire foran Verstappen på femtepladsen. Gasly blev nummer seks efterfulgt af Piastri, Perez, Lawson og Magnussen, der denne søndag overordnet set havde en bil, der var til at køre denne søndag.

Der er en del ubesvarede spørgsmål frem mod Japans Grand Prix i næste weekend, hvor Red Bull måske eller måske ikke er tilbage i deres vante position.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Norris: Kerbs skyld i Strolls ulykke Liam Lawson giver hovedbrud hos Red Bull »