Mercedes havde et regulært "Annus horribilis" (Latin: "Forfærdeligt år", red.) i 2022 og fra starten af 2023 har Mercedes været i den tunge ende af top-10 - Overhalet af både Ferrari og Aston Martin. Efter sæsonens første løb i Bahrain var George Russell allerede ude og sige at han forventede at se Red Bull øverst på podiet i samtlige løb i sæsonen - hvilket også har været rigtigt indtil nu.
Forbedringer i horisonten
Fra sæsonens tredje løb i Australien, så Mercedes dog ud til at være stærkere og teamet satte racerne på P2 og P3 i kvalifikationen, kun overgået af Max Verstappen på pole position.
Australiens GP 2023 - Kvalifikationen. Max Verstappen på pole foran de to Mercedes-kørere, Lewis Hamilton og George Russell
Copyright Red Bull Contentpool
I et nyligt interview udtaler George Russell at teamet arbejder døgnet rundt, ud fra en helt ny design-filosofi. Allerede efter sæsonens første løb, var Toto Wolff og Lewis Hamilton ude og kritisere teamets arbejde offentligt. Fra starten af sæsonen måtte Mercedes skrotte deres - ellers revolutionerende - design hvor de traditionelle side-pods ikke var en del af raceren. Siden da har deres racere lignet en blanding af Ferraris og Red Bulls design med traditionelle side-pods.
George Russell vil naturligvis ikke gå i detaljer om udviklingen, men han afslører at der er tale om "store ændringer" og afslører også at han allerede har prøvet ændringerne i Mercedes-teamets simulator på fabrikken i Brackley, UK.
Det forlyder at en F1 W14-B model vil være klar til Emilia Romagnas Grand Prix på Imola.
Budgetloftet truer
En større ændring af designet vil uden tvivl påvirke Mercedes-teamets budget og på grund af budgetloftet, må teamet så skære ned på øvrige udviklingsprojekter hvis hele bilens design skal ændres.
I 2022 var budgetloftet på 142,4 mio dollars (140 mio dollars plus justering for inflation).
Fra 2023 og frem til 2025 vil budgetloftet være på 135 mio dollars, med plads til at justere for inflation, løbende.