Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 30/9 2018 klokken 14:09
Alle kom fint fra start, hvor Vettel hurtigt fik kørt sig op på siden af Hamilton, der dog lykkedes med at holde tyskeren bag sig på første omgang. Bottas havde godt styr på løbet i front, mens Magnussen også holdt stand på sin femteplads indtil anden omgang, hvor Leclerc fik presset sig forbi, og Kevin derved røg ned på sjettepladsen. Overordnet set en ren og fornuftig start, hvor der ikke var kontakt eller andre eskapader ned gennem feltet. Både Gasly og Hartley fik dog reddet sig en snurretur, og begge trak sig senere ud af løbet
De to Red Bull racere startede langt nede denne søndag, men Verstappen havde god fart i bilen og havde i løbet af de første omgange kørt sig helt op som nummer 11, mens Ricciardo lå placeret som nummer 16.
Verstappen fortsatte sin fremmarch i feltet og var på sjette omgang oppe som nummer syv, og passerede omgangen efter Magnussen på sjettepladsen, mens Bottas og Hamilton skabte afstand til Vettel og Raikkonen forrest i feltet. Ricciardo var nu også kommet ind i top 10, mens Grosjean omvendt tabte flere placeringer, hvilket tvang ham i pit. Magnussen fulgte efter på tiende omgang.
Da vi nærmede os slutningen af pit-stop vinduet trak det op til kamp i toppen af feltet. Vettel lukkede langsomt de tre sekunder op til Hamilton, der omvendt pressede på Bottas. Bottas var første mand til at pitte på slutningen af omgang 12, mens Verstappen var flyvende ude på banen. Vettel gik i pit på omgangen efter, mens Hamilton blev ude. Der var cirka to sekunder mellem de to, da Vettel gik i pit.
Mercedes trak Hamilton ind omgangen efter, mens Vettel var helt oppe i kvalifikationstider ude på banen, hvilket lige præcis var nok for Vettel til at bringe ham forbi Hamilton, da han kom ud fra sit pit-stop. Ferrari tog strategisk revanche fra Singapore. Hamilton tog dog revanche på banen, hvor han pressede sig forbi, selvom at Vettel gjorde, hvad han kunne for at holde ham tilbage. Vettel blev efterfølgende undersøgt for at have givet Hamilton lidt for hårde arbejdsbetingelser på vej ind i sving 2. Han blev dog frikendt.
Vettel havde derfra svært ved at holde sig til i toppen, mens Magnussen længere nede havde travlt med at forsvare sig mod to jagtende Force India racere.
Tilbage i front begyndte det at trække op til, at Bottas efterhånden måtte overlade sin plads til Hamilton, da Vettel efterhånden fik kørt sig tættere på Hamilton. Bottas var dog ikke sådan at ryste, og finnen holdt stædigt fast i sin føring. Det vat tæt over hele linjen, og Verstappen var stadig yderst konkurrencedygtig på sine softdæk, der var 25 omgange gamle.
Et par omgange efter var det dog klart for enhver, at Bottas var blevet kommanderet til at lade sin plads overgå til Hamilton, da Bottas nærmest parkerede sin racer på slutningen af omgangen.
Daniel Ricciardo pittede på slutningen af omgang 39, hvor han samtidig fik skiftet sin næse. Han havde dog rent tidsmæssigt også råd til at bruge de ekstra sekunder. Dette indikerede samtidig, at Verstappen også snart var på vej ind. Hollænderen blev dog holdt ude i umådelig lang tid, hvilket tillod Hamilton at komme så tæt på, at han satte et reelt overhalingsforsøg ind på Verstappen, som dog i første omgang forsvarede sig. Han pittede på slutningen af omgang 43, og skulle nu køre de resterende 56 omgange på ultrasoft.
Hamilton var derved i front med lidt over et sekund ned til Bottas, mens Vettel fulgte efter små to sekunder senere. Magnussen holdt flot stand på sin ottendeplads og formåede at holde Ocon på fornuftig afstand.
Hamilton kunne til slut køre over stregen som første mand og udbygge sin føring i mesterskabet. Det ligner mere og mere, at Ferrari efterhånden er blevet kørt ud af kampen, og der skal ske store udsving i de resterende løb for Hamilton og Mercedes, hvis der skal vendes op og ned på placeringerne. Bottas gik med dagens andenplads forbi Raikkonen i mesterskabskampen, mens Magnussen også fik forbedret sit udgangspunkt en smule, da han holdt alle de vigtigste konkurrenter bag sig.
En fin F1-weekend i Rusland var nået til vejs ende, hvor der aldrig var rigtig tvivl om udfaldet.