Ruslands GP: Kvalifikationen Norris tager POLE

Lando Norris i McLaren sikrede sig en yderst overraskende pole position i dagens kvalifikation, foran Carlos Sainz i Ferrari og mindst lige så overraskende George Russell.

Østrigs Grand Prix 2021 . Copyright McLaren

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 25/9 2021 klokken 18:09

Efter at dagens tredie træning blev aflyst, på grund af voldsom regn i Sochi, var der mange der forventede at kvalifikationen ville blive rykket til søndag formiddag.

Men vejret klarede nok op til, at man besluttede at gennemføre kvalifikationen, hvilket blev på en, til dels, våd bane.

Red Bull's Max Verstappen vidste at han skulle starte bagerst, på grund af et skufte af hele hans Power Unit, hvilket betød at de valgte ikke at bruge så meget energi på kvalifikationen, som kunne medfører skader, uden grund.

Charles Leclerc, vil også blive rykket ned bagerst i feltet, sammen med Latifi i Williams, efter de to også har fået ny PU.

I Q1, var det, ud over Max Verstappen, de kendte HAAS kørere, med Mazepin som den langsomste af alle, Antonio Giovinazzi på P18, Mick Schumacher på P17 og tilbagevendte Kimi Räikkönen på P16, der ikke kom videre.

I Q2 valgte Ferrari at passe godt på Leclerc, hvilket betød at han kun kvalificerede sig som nummer 15, lige efter Latifi, som jo også rykker ned bagerst i feltet.

Foran dem kæmpede japanske Yuki Tsunoda forgæves for at komme med til Q3, da han kun formåede at sætte 13. hurtigste tid. Lige efter Gasly i den anden AlphaTauri.

Sidste mand der måtte se sig sendt ud efter Q2, var lidt overraskende Sebastian Vettel i Aston Martin raceren, der ellers har været markant hurtigere end Stroll i den anden Aston.

Da de nåede til den afgørende fase i Q3, satte Hamilton hurtigt en tid, der var ret stærk, hvilket længe så ud til at give ham pole.

Men banen udviklede sig positivt til den sidste tur, hvilket var skidt for Hamilton, der på vej i pit efter sit 1. forsøg, ramte pit-væggen og dermed fik skader på sin bil.

Super stærke indsatser af George Russell, Carlos Sainz og ikke mindst Lando Norris, betød at de tre lykkedes med at sætte hurtigere tider end Hamilton, der således blev henvist til P4.

Red Bull's håb om, at Sergio Perez kunne forstyrre Mercedes, forsvandt da mexicaneren kun formåede at kvalificere sig ind på P9.

Valteri Bottas, der havde to formidable træninger fredag, måtte se sig henvist til P7, hvilket betyder at Mercedes ikke står med de stærkeste kort, til at sikre holdet endnu en sejr i Rusland, med fabriksholdet.

Vi skal dog huske på, at det langt fra er en fordel at starte fra Pole i Rusland, hvor det ofte er manden på P2, der er den der kommer ud af 1. sving som den forreste. Det kan være til Hamiltons fordel, selvom han starter som nummer 4.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:41.993 23
2. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
1:42.510 25
3. George Russell Williams Racing
P
1:42.983 26
4. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:44.050 24
5. Daniel Ricciardo McLaren Formula 1 Team
P
1:44.156 23
6. Fernando Alonso BWT Alpine F1 Team
P
1:44.204 25
7. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:44.710 24
8. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:44.956 23
9. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
1:45.337 24
10. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
1:45.865 25
Udelukket efter perioden
11. Sebastian Vettel Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:46.573 18
12. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:46.641 18
13. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:46.751 20
14. Nicholas Latifi Williams Racing
P
0:00.000 12
15. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:48.470 10
17. Mick Schumacher Moneygram Haas F1 Team
P
1:49.830 10
19. Nikita Mazepin Moneygram Haas F1 Team
P
1:53.764 10
20. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
0:00.000 2
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ruslands GP: 3. frie træning aflyst Ruslands GP: Løbsresumé »