Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 25/9 2021 klokken 18:09
Efter at dagens tredie træning blev aflyst, på grund af voldsom regn i Sochi, var der mange der forventede at kvalifikationen ville blive rykket til søndag formiddag.
Men vejret klarede nok op til, at man besluttede at gennemføre kvalifikationen, hvilket blev på en, til dels, våd bane.
Red Bull's Max Verstappen vidste at han skulle starte bagerst, på grund af et skufte af hele hans Power Unit, hvilket betød at de valgte ikke at bruge så meget energi på kvalifikationen, som kunne medfører skader, uden grund.
Charles Leclerc, vil også blive rykket ned bagerst i feltet, sammen med Latifi i Williams, efter de to også har fået ny PU.
I Q1, var det, ud over Max Verstappen, de kendte HAAS kørere, med Mazepin som den langsomste af alle, Antonio Giovinazzi på P18, Mick Schumacher på P17 og tilbagevendte Kimi Räikkönen på P16, der ikke kom videre.
I Q2 valgte Ferrari at passe godt på Leclerc, hvilket betød at han kun kvalificerede sig som nummer 15, lige efter Latifi, som jo også rykker ned bagerst i feltet.
Foran dem kæmpede japanske Yuki Tsunoda forgæves for at komme med til Q3, da han kun formåede at sætte 13. hurtigste tid. Lige efter Gasly i den anden AlphaTauri.
Sidste mand der måtte se sig sendt ud efter Q2, var lidt overraskende Sebastian Vettel i Aston Martin raceren, der ellers har været markant hurtigere end Stroll i den anden Aston.
Da de nåede til den afgørende fase i Q3, satte Hamilton hurtigt en tid, der var ret stærk, hvilket længe så ud til at give ham pole.
Men banen udviklede sig positivt til den sidste tur, hvilket var skidt for Hamilton, der på vej i pit efter sit 1. forsøg, ramte pit-væggen og dermed fik skader på sin bil.
Super stærke indsatser af George Russell, Carlos Sainz og ikke mindst Lando Norris, betød at de tre lykkedes med at sætte hurtigere tider end Hamilton, der således blev henvist til P4.
Red Bull's håb om, at Sergio Perez kunne forstyrre Mercedes, forsvandt da mexicaneren kun formåede at kvalificere sig ind på P9.
Valteri Bottas, der havde to formidable træninger fredag, måtte se sig henvist til P7, hvilket betyder at Mercedes ikke står med de stærkeste kort, til at sikre holdet endnu en sejr i Rusland, med fabriksholdet.
Vi skal dog huske på, at det langt fra er en fordel at starte fra Pole i Rusland, hvor det ofte er manden på P2, der er den der kommer ud af 1. sving som den forreste. Det kan være til Hamiltons fordel, selvom han starter som nummer 4.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)