Red Bull-straf får begrænset betydning

Straffen til Red Bull for teamets meget omtalte brud på sidste års budgetloft får kun begrænset effekt. Det mener en tidligere Formel 1-kører.

Max Verstappen. Japans GP 2022 . Copyright Getty Images/Red Bull Content Pool

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 4/11 2022 klokken 15:11

For cirka to uger siden blev Red Bull idømt en bøde på 7 mio. dollar for "en mindre overskridelse" af budgetloftet, som alle teams på F1-gridden var blevet pålagt af FIA.

Som følge af overskridelsen får Red Bull endvidere 10 % mindre udviklingstid til deres 2023-udfordrer, hvilket blandt andet indebærer færre timer i vindtunnel. Således får årets konstruktørmestre kun 202 timer sammenlignet med Ferraris 240 og Mercedes' 256 timer.

Ifølge Red Bulls teamchef er det en meget hård straf, som kan komme til at koste teamet op til et halvt sekund pr. omgang i 2023.

"Jeg hører folk sige, at det ikke er en streng straf," sagde han til medier i Mexico.

Red Bulls aerochef Adrian Newey (tv) og teamchef Christian Horner (th). USAs GP 2022Red Bulls aerochef Adrian Newey (tv) og teamchef Christian Horner (th). USAs GP 2022
Copyright Red Bull Contentpool


"Men 10 procent mindre vindtunneltid og andre aerodynamiske optimeringer er en hård streng straf."

"Det kan koste 0,25 til 0,5 sek. og vil får indflydelse på vores ydeevne på banerne.”

Det er den tidligere Formel 1- og sportsvognskører Hans-Joachim Stuck ikke helt enig i.

"Jeg er overbevist om, at Red Bull Racing allerede er så langt fremme i planlægningen, at det først vil have indflydelse året efter (i 2024, red.)," har Stuck udtalt til østrigske ServusTV's 'Hangar 7' Podcast.

"De står helt klart i en god position... så jeg vil se det, før jeg tror det."

I det hele taget giver Stuck ikke meget for straffen om mindre tid i vindtunnel, som han mener i sidste ende ikke har nogen betydning overhovedet.

"Jeg synes, det er vrøvl!" sagde han om budgetloftet.

Vindtunnellen som Renault har moderniseret meget siden overtagelsen fra Lotus F1Vindtunnellen som Renault har moderniseret meget siden overtagelsen fra Lotus F1
Copyright Renault Motorsport


"Hvis et team lejer en vindtunnel og sætter en vinge op, kan ingen kontrollere den alligevel. Hvordan skal det komme ud?"

I stedet for mener østrigeren, at der skal tages fat et helt andet sted.

"Du bør hellere lave meget mere klare regler for Formel 1," sagde han, og pegede på regelsættet i IndyCar.

"Hvorfor er der ikke en aerodynamisk standard, som i Amerika? Du kan spare millioner i omkostninger," lød det fra 71-årige Stuck.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ralf Schumacher vil af med Kevin Latifi tilbudt flere sæder »