Det er ikke mange venner, Haas-teamet har blandt Formel 1-kollegaerne. Det er ikke fordi, at Magnussens team er usympatisk eller arrogant: Det drejer som den tætte tilknytning til Ferrari, som de har haft siden 2016. Flere og flere Formel 1-kollegaer er utilfredse med typen af samarbejdet mellem de to teams.
Haas får som bekendt mange dele fra Ferrari – hvilket ikke er ulovligt. Men for godt et år siden spurgte den daværende tekniske chef og nuværende teamchef hos Racing Point Force India, Otmar Szafnauer, om, ”det virkelig kan være rigtigt, at et team uden ressourcer kan bygge en konkurrencedygtig bil ud af den blå luft?”
I et interview med det tyske bilmagasin auto motor und sport udtrykker også Renaults Cyril Abiteboul sin utilfredshed med, at der med Haas er skabt en "præcedens" inden for Formel 1, som kan få vidtrækkende følger. Også McLaren-chefen Zak Brown har tidligere sagt, at B-teams som Haas "er usunde for sporten". Og nu fyrer Racing Point endnu mere op for kritikken.
Andrew Green siger: "Det er tilladt at udveksle hardware. Men det er ikke tilladt at dele tekniske informationer. Det tillader reglementet ikke".
Og delingen af tekniske informationer er det springende punkt: Green er overbevist om, at Ferrari og Haas foretager denne vidensdeling med hinanden, for ellers ville en sådan udvikling af bilen ikke være mulig.
Kevin, vintertest Barcelona
Copyright Haas F1
Green kan dog ikke bevise for sine påstande, så Ferrari og Haas behøver ikke frygte problemer med FIA foreløbigt.
Racing Point-teamchefen Szafnauer fortæller, at han – ligesom Abiteboul, Brown og co. – håber, at reglerne bliver ændret fra 2021, så de bliver mere restriktive, og det ikke længere vil være lovligt at bygge en bil, som den Haas kører med i øjeblikket.
Szafnauer siger videre: "Vi designer selv vores bil og bygger vores egne dele. Det har vi altid gjort, og sådan vil det altid være."