Nye regler: Fordel for Ferrari - fiasko for Haas

Ændringerne i reglementet for 2021 er små men alligevel effektive nok til at ryste posen med Formel 1-feltet. BMF1 analyserer tiderne og kigger på vinderne og taberne af det nye reglement for aerodynamik og downforce i 2021.

Charles Leclerc. Bahrains GP 2021. . Copyright Ferrari Media

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 5/4 2021 klokken 15:04

Mercedes og Aston Martin er sure:

Både Toto Wolff og Otmar Szafnauer har flere gange udtalt, at reglementet bevidst er blevet ændret for at favorisere Red Bull og deres ”high rake-konstruktion”.

Det nye reglement betyder, at F1-bilerne mister ca. 10 procent af deres downforce i forhold til sidste år ved at stramme reglerne for de aerodynamiske muligheder på bunden, diffusoren og bremsekølingen – i det mindste teoretisk.

En af grundene til at gøre biler langsomme var bl.a. at undgå pludselige dæksvigt, som vi oplevede flere gange sidste sæson, bl.a. på Silverstone, hvor både Hamilton, Bottas og Sainz havde problemer med at få dækkene til at holde. Bilerne var simpelthen blevet for hurtige til Pirellis dæk.

Russell på banen for MercedesRussell på banen for Mercedes
Copyright Mercedes


Men hvem har tabt, og hvem har vundet på det nye reglement? BMF1 har kigget nærmere på tiderne fra i år og sammenligner dem med sidste års tider.

Hvis vi analyserer kvalifikationstiderne for Bahrain i 2020 vs 2021, så er F1-feltet i gennemsnit blevet 1,6 sekund langsommere. Det er i sig selv ret meget, men det er interessant at se, hvilke teams, der trækker tiderne op eller ned.

F.eks. satte Mercedes og Lewis Hamilton sidste år den bedste tid med 1:27.264 min. I år kørte Lewis Hamilton 1:29.385, hvilket er 2,121 sekunder langsommere end sidste år.

Red Bull og Max Verstappen kørte sidste år 1:27.678 min, mens tiden for årets første poleposition lød på 1:28.997 min. Det vil sige, at Red Bull kun har tabt 1,319 sekunder i forhold til sidste år.

Max Verstappen foran Lewis Hamilton. Bahrains GP 2021.Max Verstappen foran Lewis Hamilton. Bahrains GP 2021.
Copyright Red Bull Contentpool


Ferrari er faktisk det team, der har tabt mindst tid: Sidste år kørte Leclerc en kvalifikationsomgang på 1:29.137 min, mens han klarede 1:29.678 min. i år – ergo har Ferrari og Leclerc ”kun” tabt 0,541 sek.

Ferraris motor var elendig sidste år, så man burde måske forvente, at Ferrari-kundeteamet Haas ikke ville tabe så meget tid som andre teams, når nu de kører med den nye og kraftigere Ferrari-motor til i år - men nej: Sidste år kørte Magnussen en tid på 1:30.111 min, mens Mick Schumacher kun formåede 1:32.449 min i år.

Dermed er Haas umiddelbart det team, der har tabt mest tid på regelændringerne, nemlig 2,338 sek.

Til sammenligning har Alfa Romeo, der også kører med den nye lovlige og ikke-sanktionerede Ferrari-motor, kun tabt 1,217 sek. i forhold til sidste år.

Kimi Räikkönen. Bahrains GP 2021.Kimi Räikkönen. Bahrains GP 2021.
Copyright Alfa Romeo


Mercedes og Aston Martin har altså umiddelbart en pointe, når de hævder, at reglementet for 2021 er beregnet til at bremse bestemte, for både Mercedes, Aston Martin og Williams har tabt over 2 sekunder pr. omgang med det nye reglement.

Red Bull, Alpha Tauri og McLaren har hver især tabt omkring 1,3 sekunder pr. omgang.

Alpine/Renault har tabt 1,832 sek., hvilket er over gennemsnittet på 1,6 sek.

Esteban Ocon. Bahrains GP 2021.Esteban Ocon. Bahrains GP 2021.
Copyright Alpine F1


Facit er, at Ferrari har vundet mest ved at tabe mindst på det nye reglement. Mercedes, Aston Martin, Williams og Alpine har tabt omkring 2 sekunder, mens Haas har tabt mest af alle ved at være 2,3 sekunder langsommere end sidste år.

Tiderne skal selvfølgelig også ses i lyset af bedre og kraftigere motorer (især Honda og Ferrari), tungere dæk i denne sæson og andre forhold som kørernes dagsform og vind og vejr, men tendensen er klar: Ferrari og Red Bull vinder på de nye regler.

Team Kvalifikation 2020 Kvalifikation 2021 Forskel
Mercedes 1:27.264 min (HAM) 1:29.385 (HAM) + 2,121 sek.
Red Bull 1:27.678 (VER) 1:28.997 (VER) + 1,319 sek.
McLaren 1:28.542 (NOR) 1:29.927 (RIC) + 1,385 sek.
Ferrari 1:29.137 (LEC) 1:29.678 (LEC) + 0,541 sek.
Alpha Tauri 1:28.448 (GAS) 1:29.809 (GAS) + 1,361 sek.
Aston Martin 1:28.322 (PER) 1:30.601 (STR) + 2,279 sek.
Alfa Romeo 1:29.491 (GIO) 1:30.708 (GIO) + 1,217 sek.
Alpine 1:28.417 (RIC) 1:30.249 (ALO) + 1,832 sek.
Williams 1:29.294 (RUS) 1:31.316 (RUS) + 2,022 sek.
Haas 1:30.111 (MAG) 1:32.449 (MSC) + 2,338 sek.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Wolff langer ud efter Brown Verstappen tabte meget tid »