Honda fik en skidt start i Formel 1 tilbage i 2015. Japanerne skiftede motorer på McLaren-racerne, oftere end kørerne skiftede underbukser.
Problemet var, at Honda gik efter at skabe en meget lille og kompakt motor. Dette forsøger alle motorfabrikanter, men Honda tog konceptet, og de pressede citronen for hårdt. Det betød, at motorerne ikke fik køling nok, og at turboen var for lille til at kunne opbygge nok ladetryk.
Honda-motorerne er blevet stærkere de senere år, og holdbarheden har også fået et ordentligt nøk opad. Derfor har Honda åbnet for hele godteposen med firmaets (måske) sidste motor i F1.
Max Verstappen foran Lewis Hamilton. Bahrains GP 2021.
Copyright Red Bull Contentpool
Red Bull ser stærke ud i årets Formel 1-sæson, og nu fortæller Honda, ifølge
Motorsport.com, at Honda-motoren har en finger med i spillet.
Motoren yder flere hk, men årsagen er hovedsageligt, at ‘size zero’-konceptet for motoren er tilbage i en ny udgave.
Den mindre og kompakte motor gør, at Red Bull har haft mulighed for at gøre bilen mere aerodynamisk. Dermed får bilen mere downforce, uden at få mere vindmodstand.
Rent teknisk så har Honda bygget motoren, så knastakslen er placeret længere nede. Samtidig er motorens højde blevet gjort lavere.