Hvordan klarede de 3 F1-debutanter sig?

Sæsonen i 2021 byder på 3 nye Formel 1-kørere: Mick Schumacher, Nikita Mazepin og Yuki Tsunoda. Hvordan klarere de tre Formel 1-nybegyndere sig i forhold til hinanden og deres F1-biler i årets første grandprix i Bahrain?

Yuki Tsunoda lægger fra land. Bahrains GP 2021. . Copyright AlphaTauri

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 4/4 2021 klokken 20:04

I 2021 er der hele 3 nye debutanter i Formel 1. BMF1 har kigget nærmere på deres præstationer under Bahrains F1-grandprix og reaktionerne efter løbet.

Yuki Tsunoda er den yngste kører i feltet i år. Han kvalificerede sig ganske vist uden for top 10 i sin Alpha Tauri, men under løbet leverede han en moden og solid præstation: Han sluttede på en respektabel 9. plads og overhalede bl.a. Fernando Alonso (Alpine) og Lance Stroll (Aston Martin).

Derfor er det heller ikke overraskende, at han roses til skyerne af sin chef Franz Tost: "Han bliver verdensmester, det er jeg helt sikker på", udtaler Tost i et interview med AvD Motor & Sport Magazin.

"Hans store styrke er, at kan bedømme sin fart meget godt, først og fremmest i hurtige sving", siger Franz Tost, der også tidligere har arbejdet med Vettel og Verstappen. "Han [Tsunoda] har en utrolig fornemmelse for bilen ved indgangen til en kurve hen til knæklinjen [inddrejningspunktet i kurven]. Han er utrolig stærk på bremsen. Og han er en kæmper.“

Ross Brawn er også ude og rose japaneren i sin klumme på Formula1.com: ”Han er sikkert den bedste rookie i mange år, som vi har set i Formel 1”, mener Brawn. "Han har været fremragende i alle serier, han er kørt i, og støtten fra Red Bull har været helt fantastisk.“

TsunodaTsunoda
Copyright AlphaTaui


Med andre ord kan vi vente os flere overhalinger og kæmpe mellem Tsunoda og resten af F1-feltet. Alpha Tauri’en virker også til at være en bil, man kan kæmpe om point med i midterfeltet. Det skal blive spændende at følge den lille japaner resten af sæsonen.

Mick Schumacher – alene navnet…

Det kan være svært at bevise sit potentiale, når man kører i en af F1-feltets langsomste biler. At Haas ikke har den bedste bil, burde være klart efter sæsonens første løb.

Men Schumacher var i det mindste hurtigere end sin teamkammerat og formåede ganske vist at ryge af banen én gang, dog uden at bilen tog skade.

„Dækkene var kolde, og jeg trådte for tidligt på speederen“, siger Schumacher selv om sin fejl iht. autobild.de.

Abu Dhabis Grand Prix 2020. Mick Schumacher i Haas kørerdragtenAbu Dhabis Grand Prix 2020. Mick Schumacher i Haas kørerdragten
Copyright Haas F1


Schumachers chef Günther Steiner siger har på trods af snurreturen kun ros til Mick Schumacher: „Sådanne fejl sker. De hører med til læreprocessen. Begge kørere [Schumacher og Mazepin] kommer sikkert til at få en snurretur igen, men næppe på samme måde som i Bahrains grandprix.“

Men på grund af den dårlige Haas-racer i år kan det blive meget svært at bedømme Schumachers evner sammenlignet direkte med andre kørere fra andre teams.

Selv de ellers så selvsikre tyske motorsportmedier har svært ved at finde et grundlag at bedømme Mick Schumacher på. Han kan umiddelbart kun vurderes ud fra Mazepins præstationer…

Og mens vi nu er ved Nikita Mazepin: Russeren formåede at spinne af banen flere gange, både under klassifikationen og i selve løbet.

Sølle 3 sving og 20 sekunder nåede Mazepins første grandprix at vare, før hans løb var slut – selvforskyldt.

Måske er det et fremskridt, at han nåede helt hen til sving 3 i løbet og ikke allerede kørte af banen i første sving som i kvalifikationen…

Medierne – især de sociale medier – har ikke været rare ved russeren, og flere F1-fans har i forskellige opslag gjort opmærksom på, at f.eks.:

- Bottas’ langsomme pitstop varede længere end Mazepins første F1-løb.
- Massa var uofficiel F1-verdensmester i længere tid, end Mazapins første F1-løb varerede.
- Grosjean sad i sin brændende Haas-racer i længere tid, end Mazepin nåede at køre sit første F1-grandprix.

Og så videre, og så videre...

Listen over F1-kommentatorer, der mener, at Mazepin ikke hører hjemme i Formel 1, er lang.

Jack Aitken, der kørte som Williams-reserve sidste år for George Russell, gør grin med Mazepin på Twitter, og skriver, at han nu har det bedre med sin snurretur i Bahrain, da han trods alt klare 60 omgange, før han spandt af banen.

Mazepin Mazepin
Copyright Haas F1


Med andre ord har Nikita Mazepin hældt ekstra benzin på bålet for dem der mener, at han ikke hører hjemme i Formel 1 – og det kan blive svært for ham at slippe af med det brændemærke…

Men sæsonen er først lige begyndt for de Tsunoda, Schumacher og Mazepin. Der venter sikkert flere overraskelser – eller forskrækkelser – i de kommende løb.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« “Verstappen ville smadre Hamilton” Er Vettel færdig før tid? »