Målet med reglen er at give lidt mere spænding til løbet men også at reducere det samlede CO2 aftryk. De færre dæk som skal flyves ud i verden, vil give en besparelse på fragt af mange tons gummi hvis reglen bliver brugt i hele sæsonen.
Italiens Grand Prix 2023. Formel 1 har et mål om at blive CO2 neutralt i 2023
Copyright BMF1.dk
Alternative Tyre Allocation
ATA er den engelske forkortelse for hvad der på dansk må oversættes til "Alternativ dæk-allokering". Kort fortalt går det ud på at man kører Q1, Q2 og Q3 på gradvist blødere dæk, med hard-dækket som det eneste tilladte dæk i Q1.
Ændringen vil betyde at alle kørere vil have fuld fleksibilitet i valg af strategi til løbet - i hvert fald i teorien.
Ændringen betyder også at Pirelli kun giver 11 sæt dæk til hver kører, i stedet for 13 som normalt. Det
Hvis det regner under kvalifikationen til Italiens Grand Prix, vil ATA ikke være aktuelt og kørerne kan vælge dæk frit til Q1, Q2 og Q3.
Gentagelse fra Ungarn
ATA var også en regel til Ungarns Grand Prix. Efter de to kvalifikationer vil holdene vurdere om det er noget der skal gentages i 2024.