Nye dæk-regler til Ungarns Grand Prix

I 2022 var det hårdeste dæk ikke meget værd i Ungarns GP pga de lave temperaturer. For at ryste posten lidt i år, har Pirelli valgt blødere dæk og FIA har indført en ny regel: ATA. Forklaring følger...

Italiens Grand Prix 2017. Billeder fra pitten . Copyright BMF1.dk

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 18/7 2023 klokken 21:07

Hungaroring er en af de langsommeste baner på kalenderen og derfor ønsker kørerne sig mest muligt vejgreb. I 2022 var det de midterste tre gummi-typer (C2, C3 og C4) der blev valgt, men lidt koldere temperaturer betød af kørerne kæmpede med både medium (C3) og hard (C4) da løbet skulle køres. I løbet kørte næsten alle kørere hjem på en to-stop strategi.

Pirelli har i år skiftet til endnu blødere gummi, dvs C3, C4 og C5.

Alternative Tyre Allocation

ATA er den engelske forkortelse for hvad der på dansk må oversættes til "Alternativ dæk-allokering". Kort fortalt går det ud på at man kører Q1, Q2 og Q3 på gradvist blødere dæk, med hard-dækket som det eneste tilladte dæk i Q1.

Ændringen vil betyde at alle kørere vil have fuld fleksibilitet i valg af strategi til løbet - i hvert fald i teorien.

Ændringen betyder også at Pirelli kun giver 11 sæt dæk til hver kører, i stedet for 13 som normalt.

Hvis det regner under kvalifikationen til Ungarns Grand Prix, vil ATA ikke være aktuelt og kørerne kan vælge dæk frit til Q1, Q2 og Q3.

Italiens Grand Prix 2022. Ferrari klubben dominerer på hovedtribunen på MonzaItaliens Grand Prix 2022. Ferrari klubben dominerer på hovedtribunen på Monza
Copyright Autodromo Nazionale Monza


Gentages på Monza

ATA vil også være en regel til Italiens Grand Prix på Monza senere på året. Herefter vil holdene vurdere om det er noget der skal gentages i 2024.

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« F1-lyden kan vende tilbage Magtkamp mellem FIA og Formel 1 »