F1-lyden kan vende tilbage

Formel 1 er på vej mod en grønnere fremtid med 2026-reglementets hybridmotorer. Nu åbner Formel 1 op for noget, der vækker glæde i Formel 1-fansenes hjerter - og ører.

Spaniens GP . Copyright Haas F1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 18/7 2023 klokken 12:07

De fleste F1-fans husker lyden af de ikoniske og skrigende V8 og V10-motorer, som sporten benyttede indtil 2013-sæsonen. Det nye fokus på en grønnere sport gjorde, at de nuværende hybrid-motorer blev introduceret i 2014.

I 2026 er sporten på vej mod en endnu grønnere fremtid. Fra 2026 skal Formel 1 benytte grønt brændstof til forbrændingsmotoreren, mens el-delen skal stå for halvdelen af bilens hk.

Problemet med de nuværende motorer er tre ting: de er meget dyre, de er meget tunge og de lyder kedeligt i forhold til de gamle skrige-motorer størstedelen af fansene elsker.

Problemet er bare, at Formel 1 primært er drevet af bilfabrikanter, som har et forrentningsmæssigt perspektiv, i de investeringer de laver motormæssigt.

Men med introduktionen af det nye grønnere brændstof i 2026, så øjner Formel 1 en mulighed for at “vende tilbage” til de gode gamle dage.

Stefano Domenicali, chefen for Formel 1, siger, ifølge Motorsport.com, at Formel 1 er åbne for at vende til lettere, billigere motorer med fantastisk motorlyd - altså de gode gamle dage.

Det der får italieneren til at åbne op for muligheden, og grunden til at bilfabrikanterne er åbne for ideen, det er, at brændstoffet bliver skiftet i 2026. Der er allerede fokus på el-biler i Formel E, og hybrid-motorer er ikke så populære blandt bilfabrikanterne længere. Og hvis man bare kan skifte brændstoffet ud i eksisterende biler på vejen, så er det en meget grønnere løsning end at skifte hele verdens vognpark ud med batteri-drevne el-biler.

Det er selvfølgelig ikke nogle motorer, der bliver introduceret i Formel 1 foreløbig, da motorreglement for 2026 allerede er mejslet i sten. Men Domenicali åbner op for muligheden i fremtiden, til stor glæde for motorelskende Formel 1-fans.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Horner: Ricciardo en mulighed i 2025 Nye dæk-regler til Ungarns Grand Prix »