Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 28/10 2018 klokken 21:10
Ricciardo fik sluppet koblingen lige præcis et halvt sekund for sent, mens Hamilton kom flyvende bagfra, men Verstappen slog tilbage i første sving og tog føringen. Der var en række biler involveret i lidt ballade længere nede i feltet, mens Bottas ikke helt kunne få det til at hænge sammen. Ricciardo befandt sig nu på tredjepladsen skarpt forfulgt af Vettel. Magnussen lykkedes med at tage en enkelt plads på første omgang, mens Ocon dykkede i pit og fik skiftet sin næse.
Verstappen havde på kort tid slået et hul på næsten et sekund ned til Hamilton, mens Ricciardo var yderligere to sekunder efter sin teamkammerat. Imens viste TV billeder, at Alonso kørte rundt med halvdelen af den frontvinge, som Ocon tabte undervejs. Det tvang ham til at parkere bilen nærmest inden, at løbet kom igang. Hans parkering bragte samtidig en Virtuel Safetycar frem.
Efter de første 10 omgange havde Verstappen efterhånden kørt tre et halvt sekunds forspring ud til Hamilton, mens Vettel, Bottas og Raikkonen på det nærmeste var kørt agterud af Hamilton, Verstappen og Ricciardo.
Efter de første 14 omgange begyndte de forreste så småt at pitte. Verstappen kørte ind og fik monteret supersoft dækkene, hvilket for en periode overlod føringen til Vettel, der dog konstaterede, at han var klar til at køre så langt på sine dæk, som han overhovedet kunne. Raikkonen forsøgte at holde Hamilton bag sig så længe som muligt, men Hamilton kørte sig køligt forbi mellem sving 2 og 3, og Ricciardo så med det samme sit snit til også at smutte forbi Kimi.
Hamilton begyndte efterhånden at blive tiltagende utilfreds med sine dæk, specielt sit venstre fordæk, hvor gummiet langsomt begyndte at blive skraldet af. Ricciardo begyndte også at give meldinger om samme venstre forhjuls problematik. Længere nede i feltet kørte Magnussen til gengæld rundt i et ganske fint og stabilt tempo på meget gamle dæk, hvor han dog tabte en enkelt placering til Leclerc.
Sainz måtte pludselig give fortabt og trække ind til siden, hvilket sendte Magnussen tilbage i pointene. Det fremkaldte endnu en Virtuel Safetycar, hvor Perez dykkede ind til et pit-stop. Da løbet blev givet frit var Vettel og Ricciardo med det samme i indbyrdes kamp med hinanden. Ricciardo havde svært ved at trække fra Vettel, der til sidst gik forbi, modsat Verstappen der havde trukket næsten tretten sekunder ud på Hamilton. Senere fortsatte Vettel sit togt, og kørte sig forbi Hamilton, der dog heller ikke stod synderligt meget i vejen.
Til de mexicanske fans rædsel begyndte hjemmebanehelten Perez at sejle ned igennem feltet og måtte parkere bilen i garagen. Ærgerligt for mexicaneren, der ellers gjorde en god figur.
Hamilton begyndte at komme mere og mere under pres ift. sine dæk, mens Ricciardo omvendt var her og der og alle vegne på britens bagende, og det varede da heller ikke længe før, at Ricciardo fik kørt sig forbi og op på tredjepladsen. Det var dog på en lidt anden måde end ved en klassisk overhaling, idet Hamilton måtte en tur hen over græsset. Han gik efterfølgende i pit, og ligeledes gjorde Vettel.
Bottas lod sig åbenbart inspirere af Hamilton, og skulle således og lige ud og inspicere græsplænens beskaffenhed og se, om Hamilton havde gjort sit arbejde ordentligt. Imens gik Magnussen langt om længe i pit.
Hamilton var langt fra tilfreds med dækkene, mens Verstappen fortsatte ufortrødent fremad. Ocon og Gasly sørgede dog for god underholdning med en række gode kampe. Mens Hamilton lå en smule ensomt på femtepladsen, så gjorde Vettel alt, hvad han kunne for at kæmpe sig forbi Ricciardo på andenpladsen.
Bedst som man troede, at Vettel havde givet op på Ricciardo, fik tyskeren en hjælpende hånd, da Ricciardos motor gik op i røg. Det er næsten ikke til at bære at se al den modgang, som Ricciardo har haft gennem sæsonen. Det fik med det samme Verstappen til at melde, at teamet gerne måtte skrue ned for hans motor. På den baggrund fulgte også dagens tredje virtuelle safetycar.
Der var dog ikke nogen tvivl om, at selvom at Verstappen skulle hyldes for sin sejr, så ville det være Hamilton, der stjal billedet, da han denne søndag aften dansk tid sikrede sig sit femte verdensmesterskab.
Verstappen kunne krydse stregen og snuppe det ternede flag og sin anden sejr i Mexico foran Vettel, efterfulgt af Raikkonen og Hamilton. Således blev F1 sæsonen 2018 afgjort, hvor vi har været vidne til store sejre og sviende nederlag hos topkørerne i feltet. Fortjent verdensmesterskab til Hamilton, der ganske enkelt var bedre, når det virkelig gjaldt, og presset var stort.
Det endte med at blive en gedigen fuser for Haas, der måtte se Kevin og Grosjean slutte som hhv. 15 og 16, mens Hülkenberg til gengæld kørte en solid syvendeplads hjem til det franske fabrikshold. Saubers Marcus Ericsson lykkedes også med at score point for sin niendeplads, noget som svenskeren gjorde i al ubemærkethed.
Det var en tydelig følelsesmæssigt berørt Hamilton, der krydsede stregen og lod det hele få frit spil. Stort tillykke til Hamilton herfra, der blev fejret med manér af de mexicanske arrangører.