Kinas GP: Sprintløbet

Hvis Sprintløbet er retvisende for, hvordan hovedløbet bliver i morgen, venter der os et af de bedste løb i nyere tid. Der var spænding, tætte dueller og en stærkt kørende Lewis Hamilton. Super underholdende.

Mercedes Japans GP . Copyright Mercedes AMG / LAT Images

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 20/4 2024 klokken 08:04

Sprintløbet, der blev afviklet som det første på lørdagen, med få timer til den vigtige kvalifikation til hovedløbet, var noget af det mest underholdende vi har set i meget lang tid.

Mange var ellers bange for, at det ville blive en kedelig affære når der var så kort tid til kvalifikationen, så ingen ville tage chancer.

Hvis kørerne havde fået den besked inden start, havde de glemt det da hjelmen kom på.

Lewis Hamilton i Mercedes, tog starten, mens Lando Norris i McLaren, der ellers havde sikret sig pole, kæmpede hårdt, måske også for hårdt, for at komme tilbage i front, hvilket betød at han efter få sving, røg af banen og ned på P6, hvor han befandt sig til Alonso i Aston Martin i første omgang punkterede og senere måtte udgå.

Med Norris væk fra top 3, var det Hamilton der trak fra i front, med Alonso hårdt kæmpende for at følge med, mens Verstappen på P3, havde mere fokus på at forsvarer sig overfor en stærkt kørende Sainz i Ferrari, end at angribe Alonso.

Men efter at begge Ferrarierne havde lavet et par lock-up, fik Verstappen stille og roligt mere styr på Red Bull raceren, som han også havde klaget over, ikke rigtig ladede på batteriet.

Halvvejs i løbet, skiftede styrkeforholdet til Verstappens fordel. Han lukkede hurtigt hullet op til Alonso og da han først var oppe bag spanieren, var han også hurtigt forbi.

Hamilton i front, lavede en bremsefejl, der betød at de 2 sekunder Verstappen havde op til ham, nærmest forsvandt på en enkelt omgang, hvilket så ultimativt betød at Verstappen også nemt kunne smutte forbi Hamilton.

Længere nede i feltet kæmpede Magnussen hårdt for at komme ind i pointene, men til trods for at han gjorde alt rigtigt, lykkedes det ikke. Værre var det for Hüælkenberg, der virkelig ikke havde en god dag på kontoret, som måske til dels kan tilskrives en første omgangs kontakt mellem ham og Stroll i Aston martin.

Vildeste hændelse i løbet, indtraf da Alonso kæmpede meget hårdt, nogle vil sige for hårdt, for at holde fast i P3, hvilket betød at han ramte sammen med Sainz og Perez kunne smutte indenom dem begge, for at sikre sig P3.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

Vis tider
P. Kører Team Dæk Tid Omg Point
1. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
0T32:04.660 19 8
2. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
+ 0:13.043 19 7
3. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
+ 0:15.258 19 6
4. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
+ 0:17.486 19 5
5. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
+ 0:20.696 19 4
6. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
+ 0:22.088 19 3
7. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
+ 0:24.713 19 2
8. George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
+ 0:25.696 19 1
9. Guanyu Zhou Stake F1 Team Kick Sauber
P
+ 0:31.951 19 0
10. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
+ 0:37.398 19 0
11. Daniel Ricciardo Visa Cash App RB
P
+ 0:37.840 19 0
12. Valtteri Bottas Stake F1 Team Kick Sauber
P
+ 0:38.295 19 0
13. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
+ 0:39.841 19 0
14. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
+ 0:40.299 19 0
15. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
+ 0:40.838 19 0
16. Yuki Tsunoda Visa Cash App RB
P
+ 0:41.870 19 0
17. Alexander Albon Williams Racing
P
+ 0:42.998 19 0
18. Logan Sargeant Williams Racing
P
+ 0:46.352 19 0
19. Nico Hülkenberg Moneygram Haas F1 Team
P
+ 0:49.630 19 0
DNF / Ikke-fuldførte
20. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1 Team
P
- 2 omg. 17 0
Vis tider
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kinas GP: Sprintkvalifikationen Kina's GP; løbsresumé: Verstappen vinder »