Kina's GP; løbsresumé: Verstappen vinder

Det var fem år siden, at F1-feltet sidst kørte løb i Kina, hvilket var F1 Grand Prix nummer 1.000 og 20 år siden, at det første løb på banen blev kørt. Max Verstappen startede forrest i pole position, og til trods for to gange brug af safetycar, så var det stadig Verstappen, der endte som vinder.

Kinas Grand Prix 2024 . Copyright McLaren

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 21/4 2024 klokken 10:04

Max Verstappen fastholdt sin føring gennem de første sving, mens Fernando Alonso kom stormende fra tredjepladsen og forbi Sergio Perez. Verstappen lagde hurtigt afstand til Alonso, mens der ned igennem feltet var tætte kampe og en del overhalinger, men alle kom sikkert igennem første omgang. Zhou var på sin hjemmebane særlig aggressiv, mens Russell også hurtigt var længere fremme i feltet og hurtigt i kamp med Norris og Piastri på fjerde- og femtepladsen.
Lewis Hamilton lød til at have store problemer og lå på daværende tidspunkt på 19. pladsen, to placeringer lavere end Magnussen, der modsat resten af feltet havde valgt at starte på de hårdeste dæk og satsede på at køre langt inden første pit-stop.

Perez havde hægtet sig godt fast på Alonso og begyndte at gøre klar til, ved hjælp af DRS, at sætte en overhaling op på spanieren, der dog forsvarede sig bravt, men måtte dog til sidst give fortabt. Efter de første fem omgange var Verstappen i front, mens Perez nu havde tilbageerobret andenpladsen. Alonso lå nummer tre efterfulgt af Norris, Piastri, Russell, Leclerc, Sainz, Stroll og Hülkenberg på 10. pladsen.

Et par omgange efter kunne det dog ses, at Alonso havde kørt sine dæk for hårdt i starten og nu havde Norris helt tæt på sig med væsentligt bedre greb, og det var en nem sag for englænderen at køre sig forbi. Det lignede også så småt, at Leclerc havde fundet en hurtig og god rytme, da han på vej ind i første sving overhalede Russell og kørte sig op som nummer seks. Zhou og Hülkenberg var de første til at besøge deres mandskab i pitten på slutningen af omgang otte. Fire omgange senere var Leclerc igen i angrebshumør og stjal fjerdepladsen fra Piastri. Fernando Alonso og George Russell besluttede samtidig, at de havde brug for friske dæk. Gasly havde et mere uheldigt pit-stop, da han på vej ud fra sin boks ramte en af sine mekanikere, som heldigvis så ud til at være okay efterfølgende. Verstappen kørte i pit på omgang 13 efterfulgt af Perez, mens Norris for en stund overtog føringen.
Top 10 var på det her tidspunkt Norris, Leclerc, Verstappen, Piastri, Sainz, Perez, Ricciardo, Alonso, Russell og Magnussen.

Efterhånden som løbet skred frem begyndte det taktiske spil at udspille sig. Leclerc overvejede sammen med sit hold muligheden for kun at foretage et enkelt pit-stop, mens der hos andre også blev diskuteret om mulighederne for at køre væsentlige længere, end det oprindeligt var planlagt inden løbet. På omgang 20 var Verstappen tilbage i føring. Kort tid efter var dagens arbejde forbi for Valterri Bottas, der rapporterede, at hans motor gav op på vej ind i sving 11, hvilket betød først gult flag og derefter virtual safetycar. Det betød, at Leclerc kørte ind og fik et sæt nye dæk, det samme gjorde Stroll, Hamilton og Norris.

Virtual safetycar blev nu i stedet til en fysisk safetycar, og Max Verstappen var med det samme i pit sammen med Perez og Alonso mfl. Det betød samtidig, at Verstappens forspring på 22 sekunder med et var udvisket, og hele feltet blev samlet. På omgang 26 blev feltet givet frit igen, men det varede dog under en omgang, før der endnu engang var brug for safetycar, da flere kørere havde store udfordringer med at køre udenom hinanden. Således forbremsede Stroll sig og kørte direkte op i bagenden på Ricciardo, mens Magnussen i et alt for optimistisk overhalingsforsøg endte med at vædre Tsunoda og beskadige sin egen bil samt sendte japaneren ud af løbet.

Verstappen var forrest efterfulgt af Norris, Leclerc, Perez, Alonso, Sainz, Russell, Piastri, Ricciardo og Hülkenberg på 10. pladsen. Derfra var det Hamilton, Ocon, Albon, Sargeant, Zhou, Gasly, Magnussen og Stroll. Tsunoda og Bottas var udgået.

På omgang 32 blev løbet genoptaget, og denne gang var det uden yderligere problemer. Verstappen var hurtigt forsvundet i front, mens der længere nede i feltet blev foretaget flere overhalinger. Sargeant fik en straf på 10 sekunder for en forseelse under safetycar perioden, mens Stroll fik samme tidsstraf for at have forårsaget kollisionen med Ricciardo, som samtidig måtte køre i pit og udgå pga. for store skader på bilen.

Med 20 omgange tilbage Verstappen omtrent tre sekunder foran Norris, der havde en smule luft ned til Leclerc, der til gengæld havde Perez helt tæt på sig. Alonso lå et godt stykke længere bagude efterfulgt af Sainz, Russell, Piastri, Hülkenberg og Hamilton. Perez fik et par omgange senere kørt sig forbi Leclerc og op på tredjepladsen.

Med 10 omgange tilbage var der forholdsvis meget ro i feltet. Kevin Magnussen udmærkede sig med en flot overhaling på Sargeant, hvilket placerede ham som nummer 13. Verstappen var næsten 10 sekunder foran Norris, der reelt kun havde en jagtende Perez at bekymre sig om, men det lignede ikke umiddelbart, at Mexicaneren havde fart nok til at udgøre en reel trussel. Alonso havde modsat resten af feltet tidligere valgt at skifte til de blødeste dæk i håbet om at kunne udnytte udviklingen med de to gange safetycar, men han profiterede aldrig rigtig af det og måtte senere skifte til et sæt medium dæk og forsøge at køre sig tilbage i pointene, hvilket skete med 10 omgange igen. Undervejs i sin jagt demonstrerede han, at hans reaktionstid ikke er påvirket af hans alder, da han ud af sidste sving blev fanget af sit ene bagdæk i gruset, men på det nærmeste allerede have forudset udviklingen og korrigeret for den, hvor andre sandsynligvis var blevet overraskede og sendt ud på en snurretur. Alonso sluttede løbet som nummer syv.

Verstappen kunne endnu engang køre først over stregen som vinder, og han ville få selskab på podiet af Norris og Perez. Leclerc og Sainz tog sig af tredje- og fjerdepladsen, mens Russell også havde kørt et flot løb og sluttede på sjettepladsen. Alonso ville måske ikke være helt tilfreds med syvendepladsen efter at have startet som nummer tre, mens Piastri på ottendepladsen heller ikke havde en optimal dag. Det havde Hamilton på niendepladsen heller ikke, hvor briten flere gange blev hørt på radioen fortælle om de mange udfordringer, bilen gav. Hülkenberg sikrede et enkelt point til Haas. Zhou sørgede i øvrigt for måske at give en lille souvenir med til en hjemlig fan, da han under en overhaling af Magnussen tabte en del af sin frontvinge.

Således sluttede løbet i Kina efter et fravær på fem år.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kinas GP: Sprintløbet Dagen derpå i Kina – hvem har sovet værst? »