Kinas GP: Løbsresumé

Årets 3. Formel 1 Grand Prix, blev årets første Grand Prix, der ikke blev påvirket af specielle forhold, hvorfor vi for første gang kunne se det rigtige styrkeforhold. Hamilton viste stor styrke.

Ruslands Grand Prix 2018 . Copyright Mercedes AMG

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 14/4 2019 klokken 09:04

Mercedes startede Formel 1 løb nummer 1.000 fra front, hvilket de ikke gav fra sig under hele løbet.

Forventningen om, at Ferrari til trods for startplacering som nummer 3 og 4, ville sætte Mercedes under gevaldigt pres. Men sådan blev det ikke.

Efter en start, hvor Vettel i Ferrari, lavede en super start, men blev holdt tilbage af Bottas, der måtte afgive sin pole position inden første sving, til Lewis Hamilton, lykkedes det for Leclerc at gå forbi tyskeren.

Dog var det tydeligt, at Vettel var den hurtigste af de to, hvilket fik Ferrari pitten til at sende en besked til Leclerc om at lukke Vettel forbi.

I starten sikrede Daniil Kvyat i Toro Rosso lidt ekstra dramatik, da han ikke formåede at holde sin bil i sving 6, hvilket sendte ham ud i de to McLaren racere.

Heldigvis for McLaren, kunne begge deres biler kører videre, mens Kvyat også så ud til at slippe billigt. Dog blev han trukket ud af løbet med 12 omgange til mål, med følgeskader.

Den forventede 1. stop strategi, blev udskiftet med en 2. stop strategi for de fleste, da man hurtigt fandt ud af, at dæksliddet var for stort til at kunne trække den længe nok til at komme i mål med et enkelt skifte, samtidig med at de hårde dæk, slet ikke var så robuste som holdene havde troet.

Ferrari var et af de hold, der forsøgte sig med at kører til mål, med et enkelt skifte, men efter at have tabt mere end 2 sekunder på en enkelt omgang, valgte Ferrari også at tage Leclerc ind til et andet stop.

Hos Rich Energy Haas formåede man ikke, at væksle den rimelig gode kvalifikation, til et godt løb.

Kevin Magnussen klagede over bilen flere gange og spurgte bekymret til, om der var problemer med hans frontvinge, hvilket blev afslået. Men det var en skidt weekend for holdet, der ikke formåede at få point med hjem fra Kina.

Noget nyt, der er indført i år, er et point for hurtigste omgang. Det hørte vi at der var fokus på fra kørerne, hvor det længe så ud til at Sebastian Vettel ville tage det point, men med 2 omgange til mår, valgte Red Bull at tage Pierre Gasly ind for at give ham friske bløde dæk, så han kunne tage den, hvilket lykkedes på sidste omgang.

Red Bull havde ellers stort set kun en mand med i kampen igen, med Max Verstappen som den markant hurtigste på det hold. Han havde bare ikke værktøjet til det denne gang, selvom han på et tidspunkt kæmpede hårdt med Vettel om 3. pladsen.

Hos Renault lykkedes det endelig for Daniel Ricciardo at få point og slå Hülkenberg i den anden Renault, der endte med at blive trukket ud af løbet inden han nåede det ternede flag.

Set på hele løbet, ser det ud til, at Mercedes er det stærkeste hold, som det ser ud nu. Nu er det op til Ferrari og Red Bull at slå igen.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kinas GP: Løbet LIVE Point til en skuffet Kimi »