Japans GP: 1. frie træning

Den første træning fra Japan er overstået og alles øjne var rettet mod Yuki Tsunoda som nu kører for Red Bull. Tsunoda viste alt hvad han kunne fra første træning, og var kun 0,1s efter Verstappen.

RB Tsunoda . Copyright Red Bull

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 4/4 2025 klokken 06:04

Liam Lawson er tilbage hos Racing Bulls; Haas er tilbage på bagerste række - men det store samtale-emne i pitten lige nu, er hjemmebane-helten Yuki Tsunoda. Selvom han har haft næsten to uger til at forberede sig i simulatoren, så er det noget helt andet at være på banen og sætte de rigtige tider.

Red Bull var det første team ude på soft dækket og Verstappen var derfor hurtigste mand fra start mens Tsunoda var lidt efter mens han lærte raceren bedre at kende og meldte over radioen at han “ikke rigtigt pressede raceren”. Senere fik Tsunoda sat en rigtig tid som placerede ham lige efter Verstappen, hvilket er helt godkendt.

Haas slet ikke med

Haas teamet havde ellers rejst sig i Kina, efter et meget skuffende løb i sæson åbneren i Melbourne. I Kina sluttede Haas på 5. og 8. pladsen men i Japan er Haas kørerne tilbage i den tunge ende af feltet, kun med Bortoleto langsommere i Sauber raceren.

Japansk gæste-visit

Jack Doohan måtte sidde træningen over, da Alpine havde lånt hans sæde ud til den japanske racerkører, Ryo Harikawa, som tidligere har vundet Le Mans.

2. Frie træning køres kl 8 dansk tid.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
S
1:28.549 + 0.000 24
2. George Russell Mercedes-AMG Petronas
S
1:28.712 + 0.163 29
3. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
S
1:28.965 + 0.416 27
4. Lewis Hamilton Scuderia Ferrari
S
1:29.051 + 0.502 25
5. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
S
1:29.065 + 0.516 23
6. Yuki Tsunoda Oracle Red Bull Racing
S
1:29.172 + 0.623 25
7. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1
S
1:29.222 + 0.673 25
8. Isack Hadjar Racing Bulls
S
1:29.225 + 0.676 28
9. Kimi Antonelli Mercedes-AMG Petronas
S
1:29.284 + 0.735 28
10. Carlos Sainz Jr. Williams Racing
S
1:29.333 + 0.784 28
11. Alexander Albon Williams Racing
S
1:29.392 + 0.843 25
12. Ryo Hirakawa BWT Alpine F1 Team
S
1:29.394 + 0.845 24
13. Liam Lawson Racing Bulls
S
1:29.536 + 0.987 28
14. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
S
1:29.547 + 0.998 23
15. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
S
1:29.708 + 1.159 25
16. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1
S
1:29.758 + 1.209 25
17. Nico Hülkenberg Stake F1 Team Kick Sauber
S
1:30.023 + 1.474 21
18. Oliver Bearman Moneygram Haas F1 Team
S
1:30.077 + 1.528 17
19. Esteban Ocon Moneygram Haas F1 Team
S
1:30.123 + 1.574 21
20. Gabriel Bortoleto Stake F1 Team Kick Sauber
S
1:30.147 + 1.598 26
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.