Hvem er Cadillac Formula 1 Team?

Fra 2026 ruller et nyt team ind på Formel 1-gridden, men hvem er de, og hvem skal køre for dem?

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 8/3 2025 klokken 18:03

I denne artikel går vi lidt bagom Cadillac Formula 1 Team, den nye dreng i F1-klassen fra 2026.

Fredag denne uge bekræftede General Motors (GM), at Cadillac stiller op som Formel 1-konstruktør fra 2026 under navnet Cadillac Formula 1 Team. De planlægger også at producere egne motorer fra 2028-29.

Samarbejdet sker med Andretti Global via deres britiske datterselskab, GPM Cadillac Formula Racing Ltd.

Cadillac bliver dermed den første nye konstruktør i F1 siden Haas i 2016. Teamet får baser i både USA og Storbritannien, mens motorafdelingen placeres i North Carolina.

Baggrund



GM annoncerede i 2023, at Cadillac ville ind i F1 med Andretti. FIA godkendte planen, men Formula One Group sagde nej – medmindre GM også producerede motorer. Alligevel fortsatte Andretti med at opbygge teamet og tiltrak erfarne navne som Pat Symonds og Nick Chester.

I november 2024 overtog Mark Walter (ejer af Chelsea FC og Major League Baseball teamet LA Dodgers) Andretti via TWG Global, hvor Michael Andretti, efter en del ballade, juridiske trusler og beskyldninger mod de nuværende F1-teams, blev fjernet og efter sigende fortsætter som "rådgiver".

Teamets britiske afdeling blev samtidig omdøbt til GPM Cadillac Formula Racing Ltd.

Pat SymondsPat Symonds
Copyright Formula1.com


På samme tid bekræftede GM deres rolle som konstruktør og motorleverandør på sigt og smed et ekspansionsgebyr på 450 mio. dollars på disken – over dobbelt så meget som oprindeligt krævet.

Senere samme år ansatte teamet Graeme Lowdon som chef og Rob White som driftsleder.

Faciliteter og motorprogram



GM bygger i alt fire F1-relaterede faciliteter:

- Silverstone, UK – base for Cadillac-teamet
- Charlotte, North Carolina – motorfabrik på 204.000 m²
- Fishers, Indiana – nyt hovedkvarter for TWG Motorsports
- Warren, Michigan – GM Technical Center

Motorafdelingen, GM Performance Power Units LLC (GM PPU), ledes af Russ O’Blenes.

Graeme Lowdon har en fortid som teamchef hos Marussia F1. Her Max Chilton fra Japans GP 2014Graeme Lowdon har en fortid som teamchef hos Marussia F1. Her Max Chilton fra Japans GP 2014
Copyright Marussia F1


GM undersøgte først et køb af Renaults tidligere motorprogram, men indgik i stedet en flerårig aftale med Ferrari om at bruge deres motorer fra 2026.

GM PPU forventer at have deres egen F1-motor klar i 2028.

Kørerne



Mario Andretti har antydet, at nuværende Indycar-kører Colton Herta ville få et af sæderne, men Herta har selv afvist spekulationerne og mangler desuden en Superlicense. Han er godt tilfreds, hvor han er nu, siger han.

Uden at sætte navn på sædet, har teamchefen Graeme Lowdon dog meldt ud, at en amerikansk kører er med i spillet om det ene sæde, og det lyder logisk.

"Med hensyn til timing sætter vi ikke nogen tidslinje for annoncering af kørere eller noget i den stil, men der vil helt sikkert komme en på et tidspunkt," udtaler Lowdon til Formula1.com.

Colton HertaColton Herta
Copyright McLaren Media


"Vi vil helt sikkert ansætte kørere på baggrund af deres kvalifikationer. Men som sådan ser vi ingen grund til, at vi ikke skulle få amerikanske kørere med tiden."

"Der er ikke noget til hinder for, at en kører bliver udvalgt efter fortjeneste og er amerikansk. Jeg tror, at det ville være noget, som mange fans virkelig gerne ville se.”

Et blik på de sociale medier viser mange forslag fra sofakørerne, herunder bl.a. Kevin Magnussen.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER