Haas indrømmer rodet kommunikation med Magnussen

Haas er ikke kendt for de Formel 1-historiens klogeste strategikald, og det var heller ikke tilfældet i Austin, hvor det gik ud over Kevin Magnussen.

Kevin Magnussen foran Nico Hülkenberg. USAs GP 2024 . Copyright Haas F1 - LAT Photo

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 22/10 2024 klokken 18:10

Umiddelbart så det godt ud for hjemmebaneteamet Haas F1, at de scorede point med begge biler i lørdagens sprintløb i Austin, Texas. Og de kunne have opnået det samme om søndagen, hvis det ikke havde været på grund af en rodet radiokommunikation med Kevin Magnussen.

I søndagens grandprix lå Magnussen på P9, da teamet pludselig kaldte ham ind til endnu et pitstop, hvilket sendte ham ned på en endelig 11. plads, som slutresultat. Alle biler foran ham havde kun haft et enkelt stop.

På grund af et stort dækslid i sprintløbet havde Pirelli forudsagt en 2-stopstrategi, men det viste sig ikke nødvendigt, hvilket de andre teams havde fanget. Blot ikke på Haas' pitvæg.

Efter løbet var Magnussen tilbageholdende, da han blev spurgt, hvad der var gået galt, men det var tydeligt at noget, som var udenfor danskerens kontrol, var gået galt.

"Jeg er ikke sikker på, at man kan kalde det uheldigt, men sådan er det," sagde han til F1 TV.

Kevin Magnussen foran Yuki Tsunoda. USAs GP 2024Kevin Magnussen foran Yuki Tsunoda. USAs GP 2024
Copyright Haas F1 - LAT Photo


"Vi fik ingen point i dag. Jeg mener, at vi havde en god chance for at gøre det, men det lykkedes ikke."

"Det er svært. Når man kommer ud af bilen, går man direkte hen for at tale med jer (medierne, red.), men det er bedre, at jeg taler med teamet først," fortsatte Magnussen, som tydeligvis ikke var tilfreds med kaldet.

Mens Nico Hülkenberg i den anden Hass kun foretog et enkelt pitstop og sluttede som nummer otte, mistede Magnussen derfor det sidste point til Franco Colapinto i Williams.

Komatsu indrømmede, at han "måske havde haft en bedre chance" for at tage et point, hvis han ikke havde foretaget sit sidste pitstop.

"Det var et lidt blandet resultat, men det var godt at komme på P8 med Nico," sagde Komatsu efter løbet.

"Han (Hülkenberg, red.) kørte en rigtig god et-stop-strategi, og i betragtning af situationen håndterede han dækkene rigtig godt og kommunikerede godt."

Kevin Magnussen foran Lance Stroll. USAs GP 2024Kevin Magnussen foran Lance Stroll. USAs GP 2024
Copyright Haas F1 - LAT Photo


"For Kevins vedkommende var det næsten det modsatte, da vores udgangspunkt var en to-stop-strategi, og så var der noget rod i kommunikationen mod slutningen af løbet."

"Jeg føler, at vi burde have scoret point med begge biler i dag, og selvom Kevin måske havde måttet kæmpet for at holde fast i P10, ville han i det mindste have haft en chance," sluttede Haas-bossen.

Næsten alle troede, at Magnussen kørte i pit på grund af en sivepunktering, men det var altså ikke tilfældet.

Haas, og især Komatsu, får drøje hug på de sociale medier, hvor flere mener, at Hülkenberg bliver favoriseret. Det virker dog usandsynligt, fordi det amerikanske team har hårdt brug for point i konstruktørkampen med RB/vCarb og dermed også det ene point, som Magnussen kunne have fået.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« BMF1.dk's Power Rating: USAs GP Hamilton: Ikke lyst til nye biler »