Guide til sprintformatet i 2023-udgaven

I den kommende weekend i Aserbajdsjan, køres der efter et helt nyt sprintformat. Læs BMF1s guide til det nye format, hér.

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 26/4 2023 klokken 20:04

Sprint-formatet blev introduceret i 2021, hvor der var tre sprint-weekender. Formålet med det ændrede format var at gøre lørdagen mere interessant for publikum ved at indtroducere et 100km langt sprintløb lørdag, hvor der tilmed blev uddelt point til top-3, med 3 point til vinderen.

Formatet minder om GP2 seriens løbsweekend, hvor der også er et sprintløb til at bestemme startrækkefølgen af hoved-løbet.

2002 formatet

I 2022 bestod en sprint-weekenden af en kvalifikation fredag, som bestemte startrækkefølgen til lørdagens sprintløb. Sprintløbet bestemte herefter startrækkefølgen til søndagens løb.

Eneste ændring fra 2021 til 2022 var at der i 2022 var point til de første otte kørere, fra 8 til 1 point, med 8 point til vinderen.

Englands Grand Prix 2021. Sejr til Max Verstappen i sprintløbetEnglands Grand Prix 2021. Sejr til Max Verstappen i sprintløbet
Copyright Red Bull Contentpool


2023 formatet - sprint shoot-out

I år er dette format ændret sådan at fredagens kvalifikation bestemmer startrækkefølgen til søndagens løb.

Som noget nyt har man introduceret en ekstra session, kun til at bestemme startrækkefølgen i sprintløbet. Den nye session hedder et sprint shoot-out, og minder om den nuværende udelukkelses-kvalifikation, med sektionerne Q1, Q2 og Q3.
Sektionerne er dog blevet kortere, med Q1 på 12 minutter, Q2 på 10 minutter og Q3 på 8 minutter. Dette giver i praksis kun to forsøg i hver sektion og der bliver trængsel på banen hele vejen igennem!

Lørdagens består dermed kun af et sprint shoot-out og et sprint-løb, men resultatet af sprint-løbet bruges kun til at uddele pointene.

Der er fortsat point til de otte første kørere.

I 2023 køres der i alt seks sprintløb i hhv. Aserbajdsjan, Østrig, Belgien, Qatar, USA og Brasilien.

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

RELATEREDE NYHEDER