Honda kom tilbage i Formel 1 som motorleverandør til 2015-sæsonen, med store forhåbninger om at genskabe fortidens succeser, sammen med McLaren. Men sådan skulle det ikke gå.
Motoren var så svag, at de kørte rundt langt nede i feltet, og den var så uholdbar, at Kevin Magnussens motor røg, inden de røde lamper slukkede i Australien.
De fleste Formel 1-fans husker også Fernando Alonsos frustrerede udbrud over teamradioen “GP2 engine, GP2 engine.”
Kinas Grand Prix 2019. Pierre Gasly ud på Shanghai banen
Copyright Red Bull Contentpool
Men i 2019-sæsonen har den japanske motorleverandør vist et helt andet tempo, end de har været vant til.
Honda leverer - formentlig - ikke længere feltets svageste motor. Det er nu Renault der står for det.
Mercedes har i størstedelen af turbo hybridæraen, stået for at levere feltets hurtigste motor, men det virker til, at der er bred enighed om, at det nu er Ferrari der er forrest (til trods for at Mercedes har taget 1-2 pladsen i alle sæsonens fem løb).
Pierre Gasly udtaler nu, at han mener, at Honda-motoren har mulighed for at opnå samme motoreffekt som Mercedes - og måske endda slå dem. Han mener også, at Honda slet ikke er så langt fra, som folk går og tror.
Samtidig mener franskmanden også, at Honda ikke bare har forbedret effekten, men også har formået at forbedre holdbarheden.