Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 29/8 2022 klokken 12:08
Da vi så hvor stærke Ferrari var under åbningsløbet i Bahrain, samtidig med at Red Bull fik en dobbelt DNF og Mercedes, med stor tydelighed, viste at de var gået helt galt i byen med deres design, troede de fleste, at det igen ville være Ferrari, der ville stikke af med mesterskabet.
Det vi siden har set, at sådan vil det langt fra gå, i takt med at holdet begå den ene fejl efter den anden.
Ud over holdets manglende evne til at tage de rigtige beslutninger blev udstillet ved et fejlslagen forsøg på at tage hurtigste omgang i weekendens Formel 1-grandprix i Belgien, er holdets uofficielle 1-stekører, Charles Leclerc, også begyndt at lave mærkelige fejl.
Eneste mand på holdet, der ser ud til at forblive kølig, er Carlos Sainz Jr. En mand, der under pres forstår holdets strategi, at de er på vej ned af et forkert spor og som flere gange, har vist, at han formår at holde bilen indenfor det snævre vindue, som den åbenbart har.
Når strategen er bragt så meget i tvivl, at man spørger Leclerc, falder det hele fra hinanden for monegaskeren, der helst ikke vil tage de beslutninger, mens Sainz, på sin side, selv dikterer, hvad der skal ske.
Når mekanikken samtidig begynder at svigte, mister kørerne, her igen primært Leclerc, troen på at de kan vinde, hvilket sender holdet ud i en ond spiral, som er svær at løse midt i en sæson, uden det vil give nye udfordringer.
Men det kunne nok være en god ide for Ferrari, at lave en lille intern rokade, så de fik en anden strateg ind på holdet til at styre slagets gang.
Som situationen ser ud nu, vil Red Bull og Max Verstappen sikre sig begge verdensmesterskaber om to til tre løb samtidig med at Perez vil løbe fra Leclerc og Sainz i kampen om andenpladsen.
Skulle det lykkes for Mercedes at få rigtigt styr på deres W13, kan Ferrari også nå at ryge ned på 3. pladsen i kampen om konstruktørmesterskabet.