Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 10/7 2019 klokken 12:07
Et hurtigt kig på, hvem der har fået blæk på deres kontrakter for den kommende sæson, efter McLaren i går valgte at annoncere, at de havde valgt at forlænge med Sainz og Norris, afslører, at der er forbavsende mange, der ikke har deres fremtid på plads endnu.
Der har længe været en forventning om, at det er efter 2020 den store udskiftning kommer, da der her kommer mange nye opdateringer på bilerne, men når der er flere, der endnu ikke har en kontrakt på plads for 2020, kan det meget vel være allerede i år.
Den forsvarende verdensmester Lewis Hamilton har en kontrakt med Mercedes til udgangen af 2020, mens Bottas i den anden Mercedes har kontraktudløb efter denne sæson, med en option for 2020.
Hos Ferrari, har Sebastian Vettel også kontrakt til udgangen af 2020, mens Leclerc er på kontrakt til 2022.
Red Bull har for længe siden sikret sig, at de har Verstappen på kontrakt til udgangen af 2020, mens Gasly, der har kontraktudløb efter 2019, næppe beholder sit sæde.
McLaren har lige annonceret, at Sainz og Norris er på holdet, mindst et år mere.
Alfa Romeo-holdet har kontrakt med Räikkönen til udgangen af 2020, hvorefter det forventes, at han går på pension som kører. Giovinazzi har ingen kontrakt med dem efter denne sæson, men som følge af hans store opbakning fra Ferrari, vil han nok få en sæson mere - også set i lyset af Ferrari-juniorkøreren Mick Schumachers manglende resultater i F2, hvilket betyder at han nok får ét år mere til at blive udviklet i.
Hos Haas er Kevin igang med sin 2-årige kontrakt, med udløb efter 2020 (og option på ét år mere). Grosjean er kun på en ét-årig kontrakt for det amerikanske team, så han kører for sit sæde i år. De fleste forventer dog, at begge fortsætter én sæson mere.
Racing Point, der har sønnen af en af ejerne på holdet, Lance Stroll, har en flerårig kontrakt med teamet.
Sergio Perez har været hos teamet siden 2014 og medbringer adskillige millioner kroner fra bl.a. en af verdens rigeste mænd, mexicaneren Carlos Slim. Så mon ikke han får forlænget sin aftale, til trods for dårlige resultater.
Toro Rosso forventes at forlænge med Albon, hvis kontrakt udløber efter denne sæson, mens Kvyat ser ud til at gøre come back hos Red Bull, senest efter denne sæson - men nok før.
Renault har kontrakt med Daniel Ricciardo til udgangen af 2020, mens Hülkenberg ikke har en aftale på plads, efter denne sæson. Rygter siger, at han er på vej ud for at blive erstattet af Ocon, der lige nu er reserve hos Mercedes.
Hos Williams har Mercedes-juniorkører George Russell en flerårig aftale. Kubicas kontrakt udløber efter denne sæson, og svingende resultater (og en rig Canadier i form af Nicholas Latifi der banker på med et checkhæfte) betyder, at polakkens kontrakt næppe vil blive forlænget.