FIA lover færre sort-orange flag

FIA er blevet presset, og efter alt at dømme kommer vi til at se færre sort-orange flag i fremtidige Formel 1-løb.

Fernando Alonso. USA's GP 2022 . Copyright Alpine F1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 7/11 2022 klokken 18:11

Et af F1-sæsonens helt store diskussionsemner har været ‘Race Controls’ meget aktive brug af det sort-orange flag, der beordrer køreren i pit for udskiftning af en del på bilen, som løbskommisærerne anser som farlig for sikkerheden.

Især har Kevin Magnussen været hårdt ramt, idet Haas-raceren hele tre gange er blevet sendt i pit på grund af en - efter stewards opfattelse - “farlig”, løs såkaldt ‘end plate’ på forvingen. Disse hændelser har kostet danskeren både point på kontoen og frustrationer hos ham selv og teamet.

Frustrationen viste sig tydeligt, da teamchef Günther Steiner protesterede over et dinglende løst sidespejl på Fernando Alonsos racer, efter spanierens kollision med Lance Stroll i Aston Martin. Mirakuløst kom Alpine-raceren inklusiv Alonso på banen igen, men altså med løst spejl, som til sidst faldt af.

Fernando Alonso foran Kevin Magnussen. USAs GP 2022.Fernando Alonso foran Kevin Magnussen. USAs GP 2022.
Copyright Alpine F1


I første omgang tog ‘Race Control’ Haas-protesten til følge og gav Alonso en 30-sekunders tidsstraf, men Alpine indgav derefter en kontraprotest, hvori det lød, at protesten fra Haas var for sent anmeldt. Kontraprotesten blev taget til følge, og Alonso beholdt sin syvendeplads.

Stewards ubeslutsomme slingrekurs har afstedkommet en hel del ballade og frustration hos både fans og i de enkelte teams, hvilket har fået FIA til at se nærmere på, om flagreglen bør lempes og bilerne “tillades” flere skader, som ikke umiddelbart går ud over sikkerheden.

En af dem, som har talt med FIA tekniske afdeling er Alpines sportsdirektør, Alan Permane, som er en af de F1-chefer, der synes, at det er gået lidt for vidt med flageriet.

Kevin Magnussen i sin Haas-racer. Her med ubeskadiget end plateKevin Magnussen i sin Haas-racer. Her med ubeskadiget end plate.
Copyright Haas F1 - LAT Photo


Under henvisning til Alonsos sammenstød med Stroll udtalte Permane, ifølge mediet Motorsport, efter mødet med FIA: "Jeg tror ikke, at nogen, måske lige bortset fra Haas, følte, at det at få et spejl slået af i en ulykke, som ikke var din skyld (burde resultere i en straf, red.). Og med det løb Fernando kørte, skulle han have beholdt den syvendeplads.”

"Jeg tror herfra og frem, at små skader som et spejl, som f.eks. endeplade fra en forvinge, hvis den (skaden, red.) er ikke-strukturel, en bremsekanal…, noget i den stil, ikke vil blive betragtet som en sort-orange flagforseelse.”

Alpine-chefen oplyste også, at FIAs tekniske chefer, Jo Bauer og Nikolas Tombazis, specifikt havde sagt, at sort-orange flag ikke længere vil blive brugt til et manglende sidespejl.

Og Permanes afslutningskommentar er alle sikkert enige i:

“Forhåbentlig kommer der bedre ‘racing’ ud af det.”

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Mazepin crasher festen og spinner - plader… Red Bull: FIA begik en „compliance-overtrædelse »