FIA holder øje med McLaren

FIA har understreget, at det ikke var McLaren selv, der tog iterativ til at ændre på deres bagvinge, for at få det på plads, inden FIA kom med et forbud, men FIA har nu oplyst at sådan forholder det sig ikke.

Italiens GP . Copyright McLaren F1 Team

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 22/10 2024 klokken 10:10

Hvis ikke McLaren havde foretaget ændringen af deres omdiskuterede bagvinge, der har en form for mini DRS, ville det have udløst en indberetning og dermed meget sandsynligt en straf.

McLaren hævdede oprindeligt, at de ikke havde nogen udfordring med at ændre deres bagvingers opbygning, da man ikke havde planer om at bruge den type bagvinge mere i år.

Men de valgte at komme med samme bagvinge til USA, som de så skiftede efter FIA havde været forbi, hvor de oplyste dem, at hvis de ikke skiftede den nu, ville de få en indberetning, som med stor sandsynlighed ville medfører en straf.

Det kunne virke som om, at McLarens indberetning til FIA om Red Bull's "bib" løsning, der kan justerer den forreste del af gulvet, har været et forsøg på at få FIA til at se andre steder end på deres løsninger.

Undersøgelser af Red Bull systemet, har tilmed ikke vist sig at være meget anderledes end det alle de andre hold bruger, og tilmed umuligt at kunne justere på fra cockpittet, som man ellers hævdede.

McLarens fleksible vinge, der giver dem en form for mini DRS, kan forklare en del af holdets fart når de ikke har DRS, og at den nu er væk, kan forklare lidt af hvorfor de nu ikke vinder løb mere.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« USA Dagen Derpå: Var FIA fair? Colapinto klar til at erstatte Perez »