Igennem et stykke tid har F1s nye ejere, Liberty Media, arbejdet med ændringer til det tekniske reglement samt kalenderen for 2019, og samtlige forslag blev formelt godkendt af FIAs World Motor Sport Council (WMSC) sent fredag.
I korte træk ser ændringer således ud:
Spejlene får hævet sin placering for at hjælpe på kørerens udsyn bagud. Det menes, at ændringen fik ekstra fart efter et næsten-sammenstød mellem Carlos Sainz og Sebastian Vettel under kvalifikationen til Østrigs Grand prix i år.
Det ses tydeligt, at udsynet bagud i dag er stærkt begrænset. Her er det Kimi Räikkönen i Ferrari.
Copyright Ferrari
Placeringen af
onboard-kameraet bliver ændret på grund af den såkaldte HALO, som siden sin indførelse har besværliggjort udsynet for køreren.
Bagvingerne bliver hævet 50 mm for at øge kørerens ”vindue” bagtil mellem den øverste og nederste del af vingen.
Ved afslutning af en periode med
Safetycar må bilerne først overhale efter at have passeret hvad FIA kalder ”en fast tilrettelagt linje”. Hidtil har det været en flydende såkaldt ”safetycar-linje”.
Teamene bliver selv ansvarlige for den indledende sikkerhedsgennemgang af bilerne og at de til enhver tid gældende
sikkerhedsbestemmelser er overholdt.
Det ternede flag suppleres af en ternet kæmpeskærm over mållinjen. Her er det en Alfa Romeo Sauber fra Ruslands Grand Prix 2018, som får det det ternede flag
Copyright Sauber
Det ternede flag bliver suppleret af ternet lyspanel over mållinjen afslutningen af løbet. Det traditionelle flag bibeholdes derfor. Årsagen til denne ændring anses som en konsekvens af forvirringen ved afslutningen af Canadas Grand Prix i juni måned, hvor catwalk-gængeren Winnie Harlow fik besked på at vifte med flaget en omgang for tidligt.
Endelig indføres der en række
sikkerhedsforanstaltninger i forbindelse med Brasiliens Grand Prix, hvor der sidste år i Sao Paolo, som er berygtet for sin lovløshed, var en del problemer med indbrud, tyveri, fare for overfald og lignende. Foranstaltningerne er foretaget i samarbejde med de lokale myndigheder.
Endelig er F1-kalenderen godkendt og ser (indtil videre) ud som følger:
Dato |
Land |
Bane |
17 marts |
Australien |
Melbourne |
31 marts |
Bahrains Grand Prix |
Sakhir |
14 april |
Kinas Grand Prix |
Shanghai |
28 april |
Azerbaijans Grand Prix |
Baku |
12 maj |
Spaniens Grand Prix |
Barcelona |
26 maj |
Monacos Grand Prix |
Monte Carlo |
9 juni |
Canadas Grand Prix |
Gilles Villeneuve, Montreal |
23 juni |
Frankrigs Grand Prix |
Paul Ricard |
30 juni |
Østrigs Grand Prix |
Red Bull Ring Spielberg |
14 juli |
Englands Grand Prix |
Silverstone |
28 juli |
Tysklands Grand Prix |
Hockenheim Ring |
4 august |
Ungarns Grand Prix |
Hungaroring Budapest |
1 september |
Belgiens Grand Prix |
Spa |
8 september |
Italiens Grand Prix |
Milano Monza |
22 september |
Singapores Grand Prix |
Marina Bay |
29 september |
Ruslands Grand Prix |
Sochi |
12 oktober |
Japans Grand Prix |
Suzuka |
27 oktober |
Mexicos Grand Prix |
Autódromo Hermanos Rodriques, Mexico City |
3 november |
USAs Grand Prix |
Austin Texas |
17 november |
Brasiliens Grand Prix |
Sao Paolo Interlagos |
1 december |
Abu Dhabis Grand Prix |
Yas Marina |