Ferrari tvunget til at ændre deres opsætning

FIA forbyder et beskyttende lag hen over de bolte der holder bundpladen på plads, som nogle hold, herunder Ferrari, har anvendt for at undgå for stort slid.

Sejr til Carlos Sainz i Mexicos GP 2024 . Copyright Ferrari Media

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 21/11 2024 klokken 13:11

Mange kan nok huske, at Lewis Hamilton og Charles Leclerc blev diskvalificeret efter USA's Formel 1 Grand Prix, sidste år, for at have slidt for meget på deres bundplade.

For at give sig selv, lidt bedre betingelser, har de fleste hold valgt at ændre på måden pladerne monteres på, så boldene tager fra i første omgang, så man på den måde slider mindre på træbundpladen, som FIA måler på.

Men nogle hold, herunder Ferrari, har taget den et skridt videre, ved at påfører boldene en form for slidlag, så de tåler endnu mere, hvilket FIA, med øjeblikkelig virkning, har forbudt.

Det betyder at Ferrari bliver nød til at hæve deres biler med nogle få millimeter.

Men kan det så betale sig, tænker man uundværligt.

Det korte og rigtige svar er: Ja.

Ground Effect bilerne, er meget følsomme overfor afstanden til asfalten, så selv små ændringer i afstanden, kan have stor betydning.

Ferrari klagede over afgørelsen og bad om, at få det udskudt et løb, men FIA holder fast.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Canadas Grand Prix flytter Tsunoda tilbageholdt »