Færre pitstop og mere action

Pirelli kommer med en helt my filosofi til 2022-sæsonen, og dæk-giganten forventer tingene bliver lidt anderledes fremadrettet.

Charles Leclerc . Copyright Ferrari Media

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 28/1 2022 klokken 12:01

Formel 1 er motorsportens kongeklasse, hvor de hurtigste biler dyster om millioner af kroner verden over.

Formel 1 går gennem store forandringer disse år. En grønnere profil præger tydeligt billedet, både på og udenfor racerbanen. Der kommer et helt nyt reglement i år, og samtidig kommer der helt nyt gummi på racerne.

Pirelli har skiftet de små 13” ballondæk ud. Ind kommer de mere moderne, og gaderelevante, 18” dæk.

Pirelli har også været sendt på overarbejde. De har ikke bare gjort dækket større, selve designet af dækket er gjort anderledes.

Det kommer efter et ønske fra kørerne om, at de gerne vil kunne give den gas mod hinanden og kunne kæmpe uden at passe på dækkene.

13” dækkene har en tendens til at overophede og degradere, hvis de bliver presset for hårdt. Så det bliver der mindre af fremadrettet.

Det har selvfølgelig været svært for Pirelli, at designe et dæk, når bilerne ikke er bygget endnu. Derfor har det været svært at genskabe den præcise belastning dækkene bliver udsat for, og dermed hvordan dækkene vil opføre sig på 2022-racerne.

Derfor vil der også komme lidt småjusteringer på dækkene til 2023-sæsonen.

Dækkene til 2022 er lidt hårdere i blandingen, for at imødekomme ovenstående krav fra kørerne. Derfor forventer Pirelli også, at der vil være flere et-stop løb fremadrettet.

Pirelli ser dog optimistisk på fremtiden alligevel, da de mener, at den spænding som F1 mister ved færre pitstops, det udligner sporten ved at få flere kampe ude på banen, da bilerne nu kan mere presses under duellerne.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Räikkönen skal være teamchef i motocross Problemer hos Aston Martin »