Dramatisk opgradering af Spa-Francorchamps

Den belgiske bane, Circuit de Spa-Francorchamps, er kendt og elsket af mange danske Formel 1-fans, men næste gang skal de forberede sig på markant, forandret bane.

Belgiens Grand Prix 2018 . Copyright Racing Point Force India

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 26/1 2022 klokken 17:01

En af danskernes absolutte favoritbaner på F1-kalenderen er legendariske Circuit de Spa-Francorchamps, den smukt beliggende bane i de belgiske Ardenner-bjerge, som igennem årene har dannet scene for utallige, dramatiske racerløb.

Imidlertid vil der i 2022 møde motorsportsfans en markant forandret bane, idet banens ejere (som er de lokale myndigheder) har iværksat et temmelig stort renoveringsprojekt, hvor anlægsarbejderne bl.a. omfatter markante opgraderinger af tilskuerfaciliteter, tribuner samt tilføjelse af flere afkørselsarealer og områder med fanggrus på nye områder af banen.

Arbejdet er allerede godt i gang, og nogle af de mest berømte dele af banen er nu næsten ugenkendelige, idet entreprenørmaskiner er ved at rive det hele fra hinanden som forberedelse til de planlagte ændringer.

Daniel Ricciardo checker vejret på Spa. Belgiens GP 2021Daniel Ricciardo checker vejret på Spa. Belgiens GP 2021
Copyright McLaren Media


Men hvorfor ændre på en bane, der har lagt asfalt til så mange spændende og dramatiske løb?

Svaret er lige til omend på en alvorlig baggrund.

Slidt infrastruktur og dårlig sikkerhed



Foruden at have en temmelig slidt infrastruktur har banen ofte, måske for ofte, været scene for meget dramatiske løb. Ikke mindst i Formel 1, hvor man har set mange voldsomme ulykker.

Målet er derfor at øge sikkerheden i og omkring flere sving, især de elskede højhastighedssektioner såsom Eau Rouge/Raidillon og længere fremme på banen ved Blanchimont.

Endelig skal banen møde de opdaterede sikkerhedskrav, FIM Grade C, for overhovedet at få lov til at hoste 24-timersløb samt diverse motorcykelløb. En del af ændringerne omfatter derfor større ‘run-off’-områder samt større områder med fanggrus.

Belgiens Grand Prix 2021. Starten af et kort og vådt løb, vundet af Max VerstappenBelgiens Grand Prix 2021. Starten af et kort og vådt løb, vundet af Max Verstappen
Copyright Williams F1


Altså et mere konsekvent afregnende ‘old school’ layout, hvilket mange sikkert vil glæde sig over.

Herunder gennemgås de væsentligste ændringer.

La Source



Afkørselsområdet ved La Source, det meget krumme hårnålesving (Sving 1), forlænges for at øge sikkerheden, og et område med fanggrus bliver yderligere etableret.

Samtidig bliver tribunen, der især benyttes under sportsvogns 24-timersløbene, erstattet af en ny, mere moderne tribune.

La Source forlænges og området udvides med fanggrusLa Source forlænges og området udvides med fanggrus
Copyright Circuit Spa-Francorchamps


Eau Rouge/Raidillon



Den smukke og højt elskede, men også frygtindgydende, svingkombination Eau Rouge/Raidillon (Sving 3-5) får foretaget gennemgribende ændringer for at reducere hastigheden, når bilerne forcerer bakken.

Nyt afkørselsområde i Eau Rouge samt overdækket tribune på bakken op mod Blanchimont.Nyt afkørselsområde i Eau Rouge samt overdækket tribune på bakken op mod Blanchimont.
Copyright Circuit Spa-Francorchamps


I selve Eau Rouge tilføjes et større afkørselsområde, samtidig med at svingets radius justeres. Endvidere øges asfaltafkørselsområdet i højre side på af toppen af Raidillon, mens venstre side af svinget også får udvidet asfalten.

Nye tribuner i Sving 2 ned mod Eau RougeNye tribuner i Sving 2 ned mod Eau Rouge
Copyright Circuit Spa-Francorchamps


Dertil kommer opbygningen af en ny, overdækket tribune på toppen af Raidillon med plads til 4.600 tilskuere. Sikkert et populært tiltag, eftersom regnvejr nærmest er obligatorisk under weekendens løb i Ardennerne.

Les Combes/Malmedy/Bruxelles



Ved Les Combes og Malmedy (Sving 7-9) vil afkørselsområderne blive udvidet, barriererne flyttet og asfalten erstattet af fanggrus. Samtidig kommer der kommer nye, forbedrede serviceveje.

Fanggrus i svingkombinationen Les CombesFanggrus i svingkombinationen Les Combes
Copyright Circuit Spa-Francorchamps


Ved det faldende højresving i Bruxelles (Sving 10) bliver asfaltafkørselsområdet stort set udskiftet med fanggrus.

Stort set kun fanggrus i BruxellesStort set kun fanggrus i Bruxelles
Copyright Circuit Spa-Francorchamps


Blanchimont



Ligesom ved Bruxelles arbejdes der på at erstatte en del af asfaltafkørselsområdet med fanggrus samtidig med, at der tilføjes en stærkt tiltrængt servicevej. Asfaltafkørselsområdet i Sving 16, kort før Courbe Paul Frére, erstattes ligeledes af ubarmhjertigt fanggrus.

Afkørselsområdet i den lange højhastighedskurve Blanchimont (Sving 17) bliver udvidet, fanggrus lagt ud og autoværnene bliver flyttet længere væk. Et positivt tiltag eftersom den hurtige venstrekurve har været vært for mange skræmmende ulykker igennem tiden.

Udvidelse af afkørselsområdet med fanggrus i BlanchimontUdvidelse af afkørselsområdet med fanggrus i Blanchimont
Copyright Circuit Spa-Francorchamps


En velkommen opgradering



Sammenfattende kan det konstateres, at Spa får en velkommen overhaling, at sikkerheden øges betragteligt, samtidig med at banen på helt nye steder kvitterer hårdt og kontant med ubarmhjertigt fanggrus. Det sidste sikkert et ønske hos mange F1-fans.

Sikkerhed kombineret med større krav til kørernes evner er en velkommen opgradering af den usædvanlige og spændende bane i de belgiske Ardennere.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ingen TV-dækning af første test 7 år mere »